webForumDet fria alternativet

Skillnad Mozilla - IE

29 svar · 1 318 visningar · startad av jwradhe · sida 2 av 2

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

jwradhe skrev:

Har tagit bort alla height nu.
Men som min tidigare fråga. Hur kan divar göra min design/layout bättre?

Jamen, hur är det med ditt problem att meny "sträcker ut sig"? Är problemet kvar? Tittade du på länkarna jag postade? Var det någon av de sidorna som uppförde sig bättre eller sämre? I så fall vilken, och hur?

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Får väl räkna mig som någon annan.

Jag hoppas att trådskaparen (eller nån annan) kan kolla hur dom uppför sig, för när jag kollade i IE6 på XP, så är det inget som "sträcks ut" alls, vare sig tabellen, celler eller länkar. Allt ser ut som det ska.

http://test.proformica.com/quirks.html <- ingen DTD alls med height för tabellen.
Menyn sträcker ut sig med större textstorlek och flyttar cellerna i tabellen bredvid i FF

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmmm

Problemet med "utsträckning" finns i alla fyra exemplen (prova att lägga till en massa innehåll i högerkolumnen så syns det ;) )

... men eftersom det verkar helt omöjligt att få gehör för sina konstruktiva råd i den här tråden utan att bli påhoppad av någon som väljer att missuppfatta det man säger av en eller annan orsak så provar jag att göra såhär nu då:

Först uprepar jag mig:

jarvklo skrev:

Om du skippar "rowspan-lösningen" och kör menyerna i vänsterspalten som en tabell i tabellen (eller varför inte div:ar ) slipper du problemet.

Sedan lägger jag upp en fil där problemet är löst enligt den rekommendationens princip (dvs där jag lagt hela vänsterkolumnen i en egen tabell och tagit bort rowspan-lösningen för att slippa ev. påverkan av <!DOCTYPE eller rowspan-fördelnings-automatik):

http://member.webforum.nu/2241/brolan-fix.html

Sådär. :P

jwradhe - Om du i det här läget tar och gör om tabellen i menyspalten (den mellan mina inlagda kommentarer) till ett par div-taggar efter varandra istället så får du en snyggare lösning.

Divvar är "bättre" än tabeller eftersom tabeller per definition enbart bör användas till att lägga tabelldata i. Att tabeller används så ofta för layoit som de gör, har förmodligen att göra med att det tog sådan lång tid innan CSS stöddes bra nog av "de vanliga" webbläsarna att det inte fanns några alternativ.

Fördelar alltså:
Bättre "semantik" (använd "rätt kod" till "rätt sak"
Ofta renare kod
Ofta mindre utsatthet för webbläsarproblem (typ dina utsträckningar)

Nackdelar:
Anses vara lite svårare att lära sig
Har sämre stöd i vanliga verktyg (typ DW)

Nåja - Prova gärna att göra om

<!-- start meny -->
<table>
<tr>
  <td> ... 
  </td>
</tr>
<tr><td></td><tr>
<tr>
  <td> ... 
  </td>
</tr>
<tr><td></td><tr>
<tr>
  <td> ... 
  </td>
</tr>
<tr><td></td><tr>
<tr>
  <td> ... 
  </td>
</tr>
</table>

mot

<!-- start meny --> <div>...</div>
<div>...</div>
<div>...</div>
<div>...</div>

så kan du få till det du vill med background-color:, border:, margin: och padding: i stilmallen sedan.

Danne V - Tagga ner lite och läs tråden igen.
Ingen har ifrågasatt dina råd eller "valt att missförstå".
Däremot har jag påpekat saker du sagt som inte riktigt stämmer (som att <!DOCTYPE inte påverkar tabell-layouter med rowspan-lösningar och det där om att height inte skulle fungera på table - för det gör det faktiskt om du tar och testar ;) ).

Lugna ner dig, som sagt, och Fortsätt ägna dig åt att ge bra hjälp till folk när de behöver det istället (för det vet jag att du kan, och gör)

PEACE ? :birp

jwradheMedlem sedan juni 2002711 inlägg

Okey! Ska testa me divar! Återkommer :)

Har försökt mig på divar nu. Såg bra ut i DW men när ja checkar den så hehe döm själv :P

http://www.brolan.se/div/divar.php

Hmmm..

Vi glömde nog säga att div-layouter nog bör handknackas, eftersom DW m.fl WYSIWYG:are inte är helt perfekta på att skapa den typen av kod...

Här är en bra "tutorial" om du vill ge dig på att handknacka: http://www.subcide.com/tutorials/csslayout/

Tack :)

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Vi glömde nog säga att div-layouter nog bör handknackas, eftersom DW m.fl WYSIWYG:are inte är helt perfekta på att skapa den typen av kod...

Kopierade du ett gammalt uttalande från 2000? :e

sorry för OT, men denna tråden fick mig att skratta och minnas alla "krig", tables Vs Div, IE Vs "the rest" etc... :L

(frankof, numera så rostig på html at han var tvungen at konsultera w3c för att lägga in en bild :r )

Håller på fixa sidan så att menyn använder divvar istället, men ser fortfarande annorlunda it i IE mot Mozilla.

http://brolan.se/indexx.php

Inte så konstigt.

Dels har du fel i CSS:en för dina divvar : När du anger bredder i CSS måste du skriva t.ex. "width: 150px;" - bara "width: 150;" funkar inte.

... men nu är det tyvärr så att MSIE är lite mer förlåtande än andra och "gör fel" - dvs tolkar det som 150px ändå, medan FireFox tolkar det som ett ogiltigt värde och ignorerar det.

Nåja - det är ett sidospår för det är antagligen inte det som är det största problemet här...

Att det skiljer sig såpass mycket beror förmodligen mest på att du inte har räknat rätt i dina breddmått (Som Danne V påpekade tidigare) och att kolumnerna därför automatjusteras lite olika i olika webbläsare (150 + 500 + "cellspacing=20" i en tvåkolumnare blir 150+500+3*20 och det är inte samma sak som 750 som du satt på tabellen...

Gör om - Gör mer rätt kort sagt (dvs se över hur du anger dina bredder!) :)
Sedan skulle det nog inte skada att validera koden heller - du hittar en del "plumpar" om du gör det också - och det är aldrig fel att köra med "korrekt kod", speciellt inte när man börjar få problem ;)
Lycka till :bire

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)