Hmmm
Problemet med "utsträckning" finns i alla fyra exemplen (prova att lägga till en massa innehåll i högerkolumnen så syns det ;) )
... men eftersom det verkar helt omöjligt att få gehör för sina konstruktiva råd i den här tråden utan att bli påhoppad av någon som väljer att missuppfatta det man säger av en eller annan orsak så provar jag att göra såhär nu då:
Först uprepar jag mig:
jarvklo skrev:
Om du skippar "rowspan-lösningen" och kör menyerna i vänsterspalten som en tabell i tabellen (eller varför inte div:ar ) slipper du problemet.
Sedan lägger jag upp en fil där problemet är löst enligt den rekommendationens princip (dvs där jag lagt hela vänsterkolumnen i en egen tabell och tagit bort rowspan-lösningen för att slippa ev. påverkan av <!DOCTYPE eller rowspan-fördelnings-automatik):
http://member.webforum.nu/2241/brolan-fix.html
Sådär. :P
jwradhe - Om du i det här läget tar och gör om tabellen i menyspalten (den mellan mina inlagda kommentarer) till ett par div-taggar efter varandra istället så får du en snyggare lösning.
Divvar är "bättre" än tabeller eftersom tabeller per definition enbart bör användas till att lägga tabelldata i. Att tabeller används så ofta för layoit som de gör, har förmodligen att göra med att det tog sådan lång tid innan CSS stöddes bra nog av "de vanliga" webbläsarna att det inte fanns några alternativ.
Fördelar alltså:
Bättre "semantik" (använd "rätt kod" till "rätt sak"
Ofta renare kod
Ofta mindre utsatthet för webbläsarproblem (typ dina utsträckningar)
Nackdelar:
Anses vara lite svårare att lära sig
Har sämre stöd i vanliga verktyg (typ DW)
Nåja - Prova gärna att göra om
<!-- start meny -->
<table>
<tr>
<td> ...
</td>
</tr>
<tr><td></td><tr>
<tr>
<td> ...
</td>
</tr>
<tr><td></td><tr>
<tr>
<td> ...
</td>
</tr>
<tr><td></td><tr>
<tr>
<td> ...
</td>
</tr>
</table>
mot
<!-- start meny --> <div>...</div>
<div>...</div>
<div>...</div>
<div>...</div>
så kan du få till det du vill med background-color:, border:, margin: och padding: i stilmallen sedan.
Danne V - Tagga ner lite och läs tråden igen.
Ingen har ifrågasatt dina råd eller "valt att missförstå".
Däremot har jag påpekat saker du sagt som inte riktigt stämmer (som att <!DOCTYPE inte påverkar tabell-layouter med rowspan-lösningar och det där om att height inte skulle fungera på table - för det gör det faktiskt om du tar och testar ;) ).
Lugna ner dig, som sagt, och Fortsätt ägna dig åt att ge bra hjälp till folk när de behöver det istället (för det vet jag att du kan, och gör)
PEACE ? :birp