I den koden du har här ovan så finns det MASSOR med regelbrott.
Tänk dig en lök. Ytterst är ett skal. Innanför det är ett annat skal osv.
Börja med <html> Sist i koden är </html> Så långt har du gjort rätt. Sen har du ett <head> med en <title> och </title>, bra så, men var sjutton är </head>? Den fattas innan du öppnar <body>
I varjefall, du stänger body snyggt, en </body> näst sist, helt korrekt.
Okej, nu till röran.
Öppnar du en <table> så ska det finnas en </table> Ok?
Allt som skall finnas i den tablen ska finnas mellan dessa två taggar.
En tabell har rader och kolumner. Minst en rad och minst en kolumn.
Det första du skall göra i en <table> är att tala om att nu vill du börja på första raden. Skriv <tr>
Sen måste du säga till att du vill skriva något i första kolumnen på denna rad. Skriv <td>.
Okej! Nu får du äntligen själv välja vad du vill ha i den här tabell-cellen. Skriv hej hopp, eller en ny tabell för all del. När du skrivit klart skall vi börja avsluta. Eftersom vi liknar en lök börjar vi innifrån. Ok?
Skriv </td> för att tala om för browsern att du vill stänga den här kolumnen. Sen säger vi att vi inte vill skriva mer på den här raden, så vi skriver </tr> Sen vill vi kanske inte skriva mer alls, för vi är trötta på den här tabellen, så vi avslutar med </table>
På detta sätt håller man på.
Exempel på sida med en tabell med endast en ruta:
<html>
<head>
<title>Min tabell-sida</title>
</head>
<body>
<table>
<tr>
<td>Min enda tråkiga ruta</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Ett något mer avancerat exempel, två rader och tre kolumner, varav några är tomma:
<html>
<head>
<title>Min nästa tabell-sida</title>
</head>
<body>
<table>
<tr>
<td>En ruta</td>
<td> </td>
<td>En ruta till, fast i tredje kolumnen</td>
</tr>
<tr>
<td> </td>
<td>Oj vad jag har skoj!</td>
<td>Mer nonsens...</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Okej, vill ha en liten tabell i en av rutorna? Nemas problemas, vi vet ju hur en tabell skall se ut, den stoppar vi in mellan en <td> och en </td>, som jag sa tidigare!!! Häng med:
<html>
<head>
<title>Min tabell-i-en-tabell-sida</title>
</head>
<body>
<table>
<tr>
<td>
[B]<table>
<tr>
<td>Denna enda ruta är i en tabell som i sin tur ligger i den enda rutan i tabellen utanför den här tabellen.</td>
</tr>
</table>[/B]
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Förstår du nu?
Den fetmarkerade tabellen har helt korrekt och tillåten syntax och vi har stoppat in den i en tabellcell i första tabellen. Phew....