webForumDet fria alternativet

bli snart galen på tabeller

HTML & CSS

7 svar · 392 visningar · startad av axionman

Medlem sedan feb. 2007106 inlägg
Frågan#1

Hej. Jag håller på med en hemsida som snart alla vet här hehe. Har gjort skiten i web page maker men jag har beslutat mig för att lära mig det i ren html.
min sida ser ut så här. https://www.flagyourcreation.com

Men nu håller jag som sagt på med html. Så jag har skrivit ner följande.

<html>
<head>
<title>SKATEDEMOS</title>
<body bgcolor="#696969">
<table width="80%" height="80" border="3" bordercolor="white" bgcolor="black" align="left">
<tr><td align="center"><font color="white" size="5" face="goudy stout">WELCOME TO SKATEDEMOS</td></tr>
</table>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<table align="left" width ="80%" height="100%" border="2" bordercolor="white" bgcolor="#A9A9A9">
<tr><td</td></tr>
</body>
</html>

Men saken är den att jag vill ha en tabell i en annan tabell. I den ljusgråa. Precis som jag har på min sida. Hur fan gör man det? Jag blir galen. Plus att jag inte vill ha den inre ramen i den översta tabellen. Kan någon hjälpa mig med detta. Har försökt hitta info om detta överallt men har inte lyckats så nu måste jag be er om hjälp..

MVH Erik

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Vill du ha en tabell i en tabell så är det bara att börja koda en ny tabell mellan <td> och </td>, på den plats du vill ha den.

Och så det obligatoriska mässandet från über-web-snobbarna, inklusive mig: Använda bara tabeller om du ska visa en tabell med tabulärt innehåll. Eftersom du ändå håller på att lära dig så kan du väl lära dig enkel och snygg kod så slipper du lära om när du efter ett tag insett att du har lärt dig html-soppa.

För lite enkla design-tips: http://www.code-sucks.com/css layouts/faux-css-layouts/

http://www.bluerobot.com/web/layouts/

http://blog.html.it/layoutgala/

alltså förlåt om jag e jobbig här men som sagt jag är nybörjare och dem länkarna du skickade till mig gjorde inte saken lättare för mig direkt.. Tänkte lära mig hur man gör med tabeller så jag vet i alla fall.. har suttit och skrivit och försökt nu ett tag men jag lyckas inte.. I min ena tabell vill jag ha en annan mindre som ska vara till vänster i denna tabell men jag lyckas inte. Den andra lägger sig i mitten av tabellen. Kan ni hjälpa mig med varför?.

<html>
<head>
<title>SKATEDEMOS</title>
<body bgcolor="#696969">
<tr>
<table width="80%" height="15%" border="2" bgcolor="black" bordercolor="white">
</tr>
<td align="center"><font color="white" face="goudy stout">WELCOME TO SKATEDEMOS</font></td>
</tr>
</table>
<br>
<tr>
<table width="80%" height="80%" border="1" bgcolor="gray" bordercolor="white">
<td><table width="50" height="50" border="1" bordercolor="white" bgcolor="#696969"></td>
</tr>
</body>
</html>

Fattar inget alls..

I den koden du har här ovan så finns det MASSOR med regelbrott.

Tänk dig en lök. Ytterst är ett skal. Innanför det är ett annat skal osv.

Börja med <html> Sist i koden är </html> Så långt har du gjort rätt. Sen har du ett <head> med en <title> och </title>, bra så, men var sjutton är </head>? Den fattas innan du öppnar <body>

I varjefall, du stänger body snyggt, en </body> näst sist, helt korrekt.

Okej, nu till röran.

Öppnar du en <table> så ska det finnas en </table> Ok?
Allt som skall finnas i den tablen ska finnas mellan dessa två taggar.
En tabell har rader och kolumner. Minst en rad och minst en kolumn.
Det första du skall göra i en <table> är att tala om att nu vill du börja på första raden. Skriv <tr>
Sen måste du säga till att du vill skriva något i första kolumnen på denna rad. Skriv <td>.

Okej! Nu får du äntligen själv välja vad du vill ha i den här tabell-cellen. Skriv hej hopp, eller en ny tabell för all del. När du skrivit klart skall vi börja avsluta. Eftersom vi liknar en lök börjar vi innifrån. Ok?

Skriv </td> för att tala om för browsern att du vill stänga den här kolumnen. Sen säger vi att vi inte vill skriva mer på den här raden, så vi skriver </tr> Sen vill vi kanske inte skriva mer alls, för vi är trötta på den här tabellen, så vi avslutar med </table>

På detta sätt håller man på.

Exempel på sida med en tabell med endast en ruta:

<html>
<head>
<title>Min tabell-sida</title>
</head>
<body>
<table>
 <tr>
  <td>Min enda tråkiga ruta</td>
 </tr>
</table>
</body>
</html>

Ett något mer avancerat exempel, två rader och tre kolumner, varav några är tomma:

<html>
<head>
<title>Min nästa tabell-sida</title>
</head>
<body>
<table>
 <tr>
  <td>En ruta</td>
  <td>&nbsp;</td>
  <td>En ruta till, fast i tredje kolumnen</td>
 </tr>
 <tr>
  <td>&nbsp;</td>
  <td>Oj vad jag har skoj!</td>
  <td>Mer nonsens...</td>
 </tr>
</table>
</body>
</html>

Okej, vill ha en liten tabell i en av rutorna? Nemas problemas, vi vet ju hur en tabell skall se ut, den stoppar vi in mellan en <td> och en </td>, som jag sa tidigare!!! Häng med:

<html>
<head>
<title>Min tabell-i-en-tabell-sida</title>
</head>
<body>
<table>
 <tr>
  <td>
   [B]<table>
    <tr>
     <td>Denna enda ruta är i en tabell som i sin tur ligger i den enda rutan i tabellen utanför den här tabellen.</td>
     </tr>
    </table>[/B]
  </td>
 </tr>
</table>
</body>
</html>

Förstår du nu?

Den fetmarkerade tabellen har helt korrekt och tillåten syntax och vi har stoppat in den i en tabellcell i första tabellen. Phew....

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Ingen fara - Du är inte jobbig, och det finns inga dumma frågor :)

Pratade just om tabeller i en annan tråd...
Kanske det här exemplet kan hjälpa dig på traven? - http://member.webforum.nu/2241/tabellayout_standards2.html
(du har helt "bara" missat några taggar här och var bara i din kod)

valign="top" kan man använda (i t.ex. <td>, men det funkar även för <tr> och <th>) för att se till att innehållet i en cell hamnar "högst upp"

Men tabeller för layout är, som påpekats, generellt ingen metod att rekommendera.

/red: Headbug - Missade att du skrev den eminenta förklaringen under tiden jag plitade :birp

Haha :bire

tack så jätte mycket grabbar. e verkligen nice att det finns denna sidan så man kan få lite hjälp. hade visst glömt att avsluta </head>.
Men om man inte vill göra layout med tabeller hur gör man då? jag fick några länkar men dem gjorde mig inte mycket klokare. som sagt jag e nybörjare och det här med css har inte sjunkit in än..

tack än en gång

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Den här steg-för-steg-guiden tycker jag är bland de bättre snabbgenomgångarna av hur man kan tänka när man layoutar i CSS som kommit fram på senare tid: http://www.subcide.com/tutorials/csslayout/

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)