rikard81Medlem sedan mars 2007311 inlägg Håller på att lära mig CSS. Har designat en sida med två boxar. En stor i mitten och en ovanför där jag tänkte ha en horisontel meny. Nu till problemet. Hur får jag den placerad horisontelt i boxen. Jag skapar en meny genom <li> som ser ut så här.
<ul class="meny" align="left">
<li><a href="#">Meny 1</a></li>
<li><a href="#">Meny 2</a></li>
<li><a href="#">Meny 3</a></li>
</ul>
Den anropar den inbäddade CSS-mallen som jag skriver mellan head-taggarna. Men hur placerar jag den i boxen? just nu är den centrerad högst upp på sidan. Ska jag skriva menyn i classtaggen?. Hur gör jag för attt positionera menyn där jag vill ha den? :q
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Du kan väl ha ett "id" istället för "class".
<ul id="meny">
I stilmallen får du "floata" listelementen åt höger eller vänster:
#meny li {
float:left
}
Åsså får du väl formatera ul-taggen eftersom det är en "container" runt listelementen, typ:
#meny {
padding:0px;
margin:0px;
align:left;
width:100%
}
eller nåt....
Använd gärna Firefox och installera en plugin som heter "web developer". Då kan du testa olika stilar i Firefox (stilarna visas separat från fönstret med webbsidan), och Firefox ändrar direkt till det du skriver...
headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg En väldigt innehållsrik inspirationskälla för just listor som menyer är
http://css.maxdesign.com.au/listamatic/horizontal01.htm
MVH
rikard81Medlem sedan mars 2007311 inlägg Jag formaterade in menyn i ID-taggen direkt. Och då hamnade menyn i boxen tydligen? Div-taggar omkring.
<div id="sidhuvud">
<ul id="meny">
<li><a href="#">Meny 1</a></li>
<li><a href="#">Meny 2</a></li>
<li><a href="#">Meny 3</a></li>
<li><a href="#">Meny 4</a></li>
<li><a href="#">Meny 5</a></li>
</ul>></div>
Är det fel sätt? Det funkar tydligen. Men hur ska jag koda för att placera menylänkarna i boxen? Dom ska vara längs ner i boxen. Just nu sitter dom i toppen.