webForumDet fria alternativet

Ramar - behöver mycket hjälp!

HTML & CSS

28 svar · 1 593 visningar · startad av rundberg

Medlem sedan mars 2007116 inlägg
Frågan#1

Jag vet att det finns många nackdelar med ramar, men jag vill ändå ha min hemsida utformad med ramar, och jag har redan lagt ner timmar på den layout jag vill ha. Men till mitt problem, sidan visas bra i explorer men inte i firefox. Jag lät någon sida på internet (w3 någonting) analysera min indexfil, och den hittade många saker som inte följde webstandard. Här kommer min indexfil (där jag nästan är säker på att felet ligger):

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title></title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>

<frameset rows="69, 1%, 65%, 4%" cols="100%">
<frameset cols="550, *" rows="69" frameborder="0" border="0" framespacing="0">

<FRAME NAME="loggo" SRC="layout/loggo.html" SCROLLING="no" NORESIZE>
<FRAME NAME="utfyllnadtop" SRC="layout/utfyllnadtop.html" SCROLLING="no" NORESIZE>
</frameset><noframes></noframes>

<frameset cols="100%" rows="1%" frameborder="0" border="0" framespacing="0">
<FRAME NAME="utfyllnadnastovers" SRC="layout/utfyllnadnastovers.html" SCROLLING="no" NORESIZE>

<frameset cols="120, 8, 530, 8, 108, 8, *" >
<FRAME NAME="meny" SRC="layout/meny.html" SCROLLING="no" NORESIZE>
<FRAME NAME="utfyllnadvanster" SRC="layout/utfyllnadvanster.html" SCROLLING="no" NORESIZE>
<FRAME NAME="skriv" SRC="layout/skriv.html" SCROLLING="yes" NORESIZE>
<FRAME NAME="utfyllnadmeny" SRC="layout/utfyllnadskriv.html" SCROLLING="no" NORESIZE>
<FRAME NAME="menyhoger" SRC="layout/menyhoger.html" SCROLLING="no" NORESIZE>
<FRAME NAME="utfyllnadmenyhoger" SRC="layout/utfyllnadmenyhoger.html" SCROLLING="no" NORESIZE>
<FRAME NAME="utfyllnadhoger" SRC="layout/utfyllnadhoger.html" SCROLLING="no" NORESIZE>
<frameset rows="4%">
<frameset cols="100%">
<FRAME NAME="botten" SRC="layout/botten.html" SCROLLING="no" NORESIZE>
</frameset>

Är jag helt körd, eller vet någon vad visningsfelset beror på + hur jag skall rätta till alla andra fel?

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Ändra första raden till

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">

Enligt

http://www.w3schools.com/tags/tag_frameset.asp

får bara cols och rows användas om man har angett DTD:n "Frameset"

MVH

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Det kommer att hjälpa din validering i varje fall, sedan får du nog i ord eller med en länk visa och berätta vad som blir fel!

Medlem sedan juli 2003270 inlägg

Observera också att det är svårt att få ett frameset att validera eftersom en del av de attribut man måste "nolla" är specifika för IE. T.ex. "frameborder" - om jag nu kommer ihåg rätt.

Om du vill använda ramar utan border får du nog räkna med några felaktigheter i valideringen.

Använd rätt doctype som headbug säger och stå ut med att det inte validerar - om sidan funkar som du vill.

Du måste också avsluta alla dina frameset på rätt plats. Det saknas några </frameset> ovan.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Det finns också vissa fall med framesets när man faktiskt måste ta bort DTD:n i själva framesetet eller filerna som går in i framesetet (minns ej vilket) för att konstiga förskjutningar och oönskade skrollister i IE ska försvinna. Man sätter alltså webbläsaren i s.k. "quirk's mode" och koden blir INTE enligt standard längre. Men funkar.

Tack för hjälpen, har inte tillgång till själva hemsidan nu då den ligger på min hårddisk. Jag är ganska ny på ramar och sånt så på dem ställerna som jag har missat </frameset> skulle jag vara tacksam för om nån kunde peka ut.

Visningsfelet är så att i firefox så visas bara den övrersta och då den första "framekombinationen" =) allt nedanför blir bara vitt som om det inte finns några mer ramar.

<FRAME NAME="loggo" SRC="layout/loggo.html" SCROLLING="no" NORESIZE>
<FRAME NAME="utfyllnadtop" SRC="layout/utfyllnadtop.html" SCROLLING="no" NORESIZE>

Det är bara den som visas antar jag

Jag återkommer med bilder imorgon, så jag kan förklara bättre. Tack för all hjälp hitetills.

Medlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Första intrycket var: illamående... att se en sån frames härva!

Kräver sidan att du använder frames !?

Hur blir det när man ska bokmärka en sida ?

Ny på frames ? varför lägga ner en massa tid på sånt då ? börja om, utan frames är mitt tips.

Försökte bryta i koden men gav upp, har inte den blekaste aning hur du vill ha det :(

dubbla noframes taggar, ingen avslutande body, stora & små bokstäver.. klippt & klistrat ? sista 2 frameset ??

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">
<html>
	<head>
		<title>Blah</title>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
	</head>

<frame name="loggo" src="layout/loggo.html" scrolling="no" noresize="noresize" />
			<frame name="utfyllnadtop" src="layout/utfyllnadtop.html" scrolling="no" noresize="noresize" />
		</frameset>

<frameset cols="100%" rows="1%" frameborder="0" border="0" framespacing="0">

<frame name="utfyllnadnastovers" src="layout/utfyllnadnastovers.html" scrolling="no" noresize="noresize" />

<frameset cols="120, 8, 530, 8, 108, 8, *" >
				<frame name="meny" src="layout/meny.html" scrolling="no" noresize="noresize" />
				<frame name="utfyllnadvanster" src="layout/utfyllnadvanster.html" scrolling="no" noresize="noresize" />
				<frame name="skriv" src="layout/skriv.html" scrolling="yes" noresize="noresize" />
				<frame name="utfyllnadmeny" src="layout/utfyllnadskriv.html" scrolling="no" noresize="noresize" />
				<frame name="menyhoger" src="layout/menyhoger.html" scrolling="no" noresize="noresize" />
				<frame name="utfyllnadmenyhoger" src="layout/utfyllnadmenyhoger.html" scrolling="no" noresize="noresize" />
				<frame name="utfyllnadhoger" src="layout/utfyllnadhoger.html" scrolling="no" noresize="noresize" />
			</frameset>
		</frameset>

<frameset rows="4%">
			<frameset cols="100%">
				<frame name="botten" src="layout/botten.html" scrolling="no" noresize="noresize" />
			</frameset>
		</frameset>
            <noframes>
<h1>Min sida</h1>
<h2>Resan till XHTML & CSS landet</h2>
      <p>Sidan innehåller frames, vilket din webläsare inte stödjer.</p>
      <ul>
         <li><a href="index_noframes.html">Startsida utan frames</a>
         <li><a href="downloads.html">Ladda ner senaste webläsaren</a>
      </ul>
  </noframes>
	</body>
</html>

Jo, jag vet att det är en härva och alla sluttaggar och sånt hade jag tänkt att fixa nu då jag hållt på att experimentera med sidan. (den är inte uppladdad) och slavade när jag började skriva allt.

Jo, har klippt och klistrat lite från föregåände enklare sidoir jag har gjort med ramar. Jag gör sidan dels som en uppgift i webdesign på gymnasiet men har väll mest uttvecklats som ett hobby projekt, och då kursen kräver att jag skall göra en fungerande sida i frames så vill jag använda det, funkar det inte alls senare så får jag väll ändra till tabeller och Iframes.

Men tack så jätte mcyket för att du rättat till lite i koden åt mig, uppskattar det enormt, skall fortsätta fixa med det i skolan imon och se ifall det löser mina problem.

De dubbla no fame taggarna la Dreamweaver till av någon anledning.

Medlem sedan aug. 20051 448 inlägg

bara en tanke, men du kan ju istället för att gå tilllbaka till tabeller och iframes, utvecklas och utforska stilmallarnas möjligheter och framesfria webbsidor...

Caya.. bra att du viftar med css svärdet :)

Eftersom det är söndag.. :) rita i paint eller liknande hur du vill ha det upplagt kan jag skriva koden åt dig

Medlem sedan aug. 20051 448 inlägg

Fuel - det är ett hårt jobb men någon måste ju göra det ;)

Jag testade att ändra koden till den som de Fuel hade ändrat på men har fortfarande visningsfel i firefox (se bifogad fil). är det någon som vet varför den visar sdian så jämfört med huir den visas i explorer? (bifogad fil)

Jag drog ner bildkvaliteten lite för att spara filstorlek.

Skulle det vara lätt att fixa till min önskade layout med stilmallar?, jag vet att det inte är söndag nu, men om du fuel (eller nån annan) har tid så skulle jag uppskatta hjälp med att få detta att fungera. Tack för all hjälp hittetills.

firefox.bmpinternetexplorer.bmp
Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Apropos framesets. Den här är inte blyg heller. 14 ramar, inga skrollister...
http://www.sawear.nl/

Jag tor mig ha hittat ett v'dligt konsigt fel. Det verkar som om min sida fungerar felfritt i firefox när jag testar den lokalt från min hårddisk, men går jag in på min sida (https://www.sjokexet.com) så fungerar den inte längre, vad kan det bero på?

Hej!

Vet inte om detta löser ditt nuvarande problem - men Fuel har gjort lite fel ovan.

Om man ska ha body-taggar i ett frameset ska de ligga mellan noframes-taggarna... Och det måste va en start-tagg oxå!

Dessutom ska <noframes></noframes> ligga INOM ett frameset! Förslagsvis det sista.

Så här, liksom

<noframes>
<body>
<h1>Min sida</h1> osv.

</body>
</noframes>
[B]</frameset>[/B]

Visa gärna hela koden från framesetet du har NU.

mmm.. sant.. senast jag gjorde en frames sida var minst 5 år sen :e har som lagt det åt sidan eller mörkaste arkivet

det verkar som om jag har löst allting nu, fick lite hjälp av min lärare också.. men eftersom jag bara har explorer på skoldatorn så kan jag inte riktigt testa det nu, men min lärare sa att det fungerar på hennes dator (sitter och pluggar distans så har några tusen mil mellan oss).

Tack för all hjälp, och om någon kunde bekräfta att det fungerar skulle det vara jätte snällt. https://www.sjokexet.com

Här är hela min kod föresten. Skall bryta upp den så som Fuel gjorde när jag kommer hem idag.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">

<head>
<title>Sjökexet.com - Ett blött kex i din torra vardag</title>

<head>

<FRAMESET rows="69, 1%,83%, 4%" cols=100%>

<FRAMESET rows ="69" cols="550, *" FRAMEBORDER=NO FRAMESPACING=0 BORDER=0>
	<FRAME name=loggo src="layout/loggo.html" noResize scrolling=no>
	<FRAME name=utfyllnadtop src="layout/utfyllnadtop.html" noResize scrolling=no>
	</FRAMESET>

<FRAME name=utfyllnadnastovers src="layout/utfyllnadnastovers.html" noResize scrolling=no>

<FRAMESET cols="120, 8, 530, 8, 108, 8, *">
	<FRAME name=meny src="layout/meny.html" noResize scrolling=no>
	<FRAME name=utfyllnadvanster src=layout/utfyllnadvanster.html" noResize scrolling=no>
	<FRAME name=skriv src="layout/skriv.html" noResize scrolling=yes>
	<FRAME name=utfyllnadmeny src="layout/utfyllnadskriv.html" noResize scrolling=no>
	<FRAME name=menyhoger src="layout/menyhoger.html" noResize scrolling=no>
	<FRAME name=utfyllnadmenyhoger src="layout/utfyllnadmenyhoger.html" noResize scrolling=no>
	<FRAME name=utfyllnadhoger src="layout/utfyllnadhoger.html" noResize scrolling=no>
	</FRAMESET>

<FRAME name=underst src="layout/underst.html" noResize scrolling=no>

<noframes>
<body>
<h1>Min sida</h1>
      <p>Sidan innehåller frames, vilket din webläsare inte stödjer.</p>
      <ul>
         <li><a href="index_noframes.html">Startsida utan frames</a>
         <li><a href="downloads.html">Ladda ner senaste webläsaren</a>
      </ul>

</body>
</noframes>

</FRAMESET>

</HTML>

Funkar för mig i FF, IE 6 & 7

Bra att det löste sig!

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
150 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)