Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Jag tror att frågan varit uppe tidigare med att den aldrig fick nåt svar. :l
I Explorer finns en funktionsom heter Kompletera Auotomatiskt.
På vissa sidor så funkar inte den funktionen utan man är tvungen att skriva i input-fält varje gång.
Så är det på Nordbankens site t.ex: http://www.nb.se/login/kod/index.html
Nu undrar jag så klart hur man gör detta! :)
------------------
/Tor
www.tor.nu
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hej Tor!
<<< Felaktig kod borttagen >>>
------------------
Have fun
;)
[Redigerat av jarvklo den 19 nov 2001]
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Just Nordbanken (och de flesta andra banker och många andra) kör SSL, och SSL tillåter inte att webbläsaren minns det du tidigare skrivit.
Mvh,
------------------
All your base are belong to me.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Det funkar tyvärr inte jarvklo. :(
Jag skriver in "Hejsan" i ett av fälten och klickar på Submit.
Nästa gång jag laddar sidan och skriver in "Hej" så dycker "Hejsan" upp i listan direkt. :l
@nders ->
SSL?
------------------
/Tor
www.tor.nu
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg SSL - Secure Sockets Layer, kryptering av information.
Om du tittar på adressen i den frame där du ombeds att logga in så ser du att det är en https://-adress. s-et står för secure.
Mvh,
------------------
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Du för gärna berätta mer. :)
Vad krävs det för ändringar på servern för att få SSL att funka?
------------------
/Tor
www.tor.nu
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg SSL bygger på att browser och server bygger upp en trust, mha ett 'certifikat'. Dessa certifikat köps av en Certificate Authority (Verisign och Thawte exempelvis) och ger dig 128 bitars kryptering på trafiken mellan server och klient. Certifikatet importeras till din webbserver (IIS, Apache, Domino, etc.) och ger dig adresser till din sajt med början på https://, kunden kan känna sig trygg i att transaktioner och information som skickas är säker.
Du kan kika på Verisigns och Thawtes hemsidor enl. tidigare länkar för lite mer info.
Mvh,
------------------
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
Det funkar tyvärr inte jarvklo.
Ooops - helt rätt, jag var tydligen inte med i matchen när jag skrev svaret... :x
Jag borde ha gjort som jag brukar, dvs testat koden, innan jag öppnade truten :r
Sorry 'bout that folks!
------------------
Have fun
;)
Det skulle ju kunna funka utan SSL. Men man hade fått ta till lite JavaScript, så det blir lite omständigare.
Eftersom att det som skrivs i rutorna sparas när man skickar det så kan man se till att rutorna alltid är tomma när man skickar det.
Man skulle alltså kunna ha hiddenfält där man onSubmit lägger in det som skrivits och tömmer de synliga rutorna.
Bra sätt? Nja, jag sa ju att det var lite omständigt...
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg OK - Nu har jag kollat *och* testat... :e
Man behöver *inte* ha tillgång till SSL om man kan tänka sig att lägga på Microsoft-specifika attribut, eller ett Microsoft-specifikt "behaviour", i sin HTML-kod !!!
I artikeln http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnie50/html/ACoff.asp
beskriver Pyttemjuk dels hur man med hjälp av (det icke-W3C-standardiserade) attributet autocomplete="off" inlagt i <form>- eller <input>-taggar kan tvinga IE att stänga av funktionen för en viss sida (detta har jag testat, och det fungerar ;) ) och dels hur man lägger in ett "behaviour" med CSS
------------------
Have fun
;)
Ah! För att bli av med IE saker så ska man så klart använda äcklig IE-specifik kod! :e
------------------
/Erik
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Ahh!!
Lysande jarvklo :)
Som Erik säger: Det räcker ju med att det funkar i IE eftersom det bara är där som "Kompletera Auotomatiskt" finns. :l
------------------
/Tor
www.tor.nu
Finns inte något liknande i Mozilla? Har för mig det...
------------------
/Erik
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Det finns nånting som heter form manager och password manager som kanske har med det hela att göra. :q
------------------
/Tor
www.tor.nu