webForumDet fria alternativet

Problem med omfärgning via CSS-klasser

3 svar · 450 visningar · startad av aasah

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Jag har ett interaktivt korsord som är uppbyggt av en tabell där rutnätets utseende beror av olika CSS-klasser. Detta funkar fint nästan hela vägen... men tyvärr inte riktigt överallt. En normal vit ruta har CSS-klassen vit, om den vita rutan innehåller en svängande pil, används CSS-klassen turnXY. (Där XY beror på hur den svänger.) När korsorden kollas, jämför jag inskrivna ord mot avsedda från en databas, och om dessa bokstäver inte stämmer får rutan CSS-klassen facit i tillägg till övrig klass. Facit är avsedd att göra texten röd.

Detta funkar fint för vanliga vita rutor, men verkar inte ha någon effekt på svängande sådana?? :q Hur är det möjligt?

Ett exempel för tydlighets skull: (Den feta bokstavens ruta innehåller en svängande pil.)
Inskrivet ord: WALLS
Riktigt ord: JAMES
Borde färgats enligt: JAMES

Resulterar i följande korrekta HTML: (Utdrag)

<td id="td_D1" class="vit facit">J</td> == > Röd (Riktigt, ty fel bokstav)
<td id="td_D2" class="vit">A</td> ==> Svart (Riktigt, ty rätt bokstav)
<td id="td_D4" class="turnDF facit">E</td> ==> Svart (FEL, ty fel bokstav)

Se också bifogad bild. (Klasserna blir alltså rätt, men inte färgen i browsern.)

/* I CSS-filen */
#cw td.vit {
  background:url(vitRuta.gif); /*genomskinlig*/
  background-color:#ffffff;
  color:black;
  font-weight: bold;
  border:1px solid black;
  padding:5px;
  margin:0;
  width:1em;
}

#cw td.facit {
  color: #DC143C;
  border:1px solid black;
}

#cw td.turnDF {  /* Down -> Forward */
  background:url(arrowDownToForw.gif); /*genomskinlig*/
  background-color:#ffffff;
  color:black;
}

Vad 17 är det som gör att "vit facit" ==> röd text, men "turnDF facit" ==> svart??? :q

Detta gäller både IE (v 6.0) och FF.

weird.gif
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

#cw td.facit och #cw td.turnDF har samma "specificitet" och bägge anger textfärg...

Om jag kommer ihåg min CSS rätt så bör fenomenet alltså bero på att #cw td.turnDF ligger "längre ner" i CSS-koden samtidigt som de två har samma "specificitet" (ungefär "vikt")...

Om du sätter en background-color: på .facit händer förmodligen samma sak med den - det blir bakgrundsfärgen för .turnDF som gäller.

Pröva att flytta om reglerna så att #cw td.facit hamnar efter #cw td.turnDF i CSS-koden och se om inte det löser ditt problem (övriga värden i de två är ju lika vad jag kan se ;) )

Ett annat sätt att lösa det här är förmodligen att enbart sätta "color: black" direkt på td, och sedan ange color: bara i de klasser där textfärgen avviker från svart...

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Båda de föreslagna lösningarna fungerar och tack vare den utförliga förklaringen har jag kunnat banta min CSS-fil rejält. Numera har td ett eget utseende och alla speciella korsordsvarianter sätter bara den egenskap de ändrar i stället för att varje klass sätter allt.

Tusen tack, jarvklo! :birp

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Skönt att det löste sig :bire

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)