webForumDet fria alternativet

tabeller igen

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

16 svar · 780 visningar · startad av tanten

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg
Frågan#1

Helt vansinnigt korkad. Skickade upp css-filen till fel mapp hela tiden...
Ber om ursäkt för det :r
Så jag tog bort hela frågan.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Du har inte möjlighet att snickra ihop en separat sida med bara tabellen och CSS:en (komplett med den <!DOCTYPE du använder) och lägga den på nätet nånstans eller i "mina filer" :bire

Jag ska göra det för det kvarstår ett problem. Tråkigt att du hann svara... och att jag inte hann se innan jag raderade. men, men...

NP
Jag tar bort det som relaterar till det du raderade även om jag inte tycker att du hade någonting i frågeställningen eller problematiken att skämmas för :birp

Eller lättare att skicka länk. I FF blir sista kolumnen med "border" runt texten. Har inte kommit på hur man får bort det.
http://gotlandssidor.se/tabell.html
och skillnader finns det fortfarande... och sidorna håller på att anpassas till em... men så här ser det aktuella ut i css nu.

table{
width: 30em;
border:#7d0000 1px solid;
border-collapse:collapse;
color: #000;
margin:15px auto;
text-align:center;
}
caption{
font-size: 0.7em;
caption-side: top;
font-weight:bold;
margin:auto; 
}
td{
background: #fff;
border: #000 1px solid;
border-collapse: collapse;
color: #000;
font: 11px Arial,Helvetica,sans-serif;
width: auto;
}
td .right{text-align:right;
}
th{
background-color: #7d0000;
color: #fff;
border: #000 1px solid;
border-collapse: collapse;
font: bold 10px Arial,Helvetica,sans-serif;
padding: 1px 3px;
}{

jarvklo skrev:

NP
Jag tar bort det som relaterar till det du raderade även om jag inte tycker att du hade någonting i frågeställningen eller problematiken att skämmas för :birp

:) det var bara det att bilderna ju inte riktigt stämde överens med css-filen jag visade, så allt blev ju som lite tokigt och kunde nog sätt huvudbry på en del.
:)

Hmm...

Du har en regel som ställer in float: right för .right på rad 13 i simw2.css

Finns en chans att det kan vara den som ställer till det iom att bredden av ett "float-element" normalt är innehållets bredd om man inte anger något annat... :)

Jag har för mig att jag testat det och att det inte var det, men jag ska byta namn på classen och se om det hjälper.
Raderade nog lite för mycket av min tidigare fråga ändå.
Hur är arven i table. Blir lite irriterad över att man måste peta in så mycket av t.ex font över allt :-)

Ja det var tydligen det som var problemet, men jag tycker vare sig IE eller FF har tryckt in det till höger i tabellen, men det kanske inte syns skillnad förrän antalet siffror ändras för det gjorde det i går... :-) Då var summan en siffra mindre och då låg kr inte över varandra.

Nu har jag plockat ut tabellen och ändrat siffrorna och css ligger i head. Nu syns problemet och skillnaderna bättre och att den inte svarar på classen i sista td.
Någon som kan ge förklaring på både det och caption?
http://gotlandssidor.se/tabell.html

Hmm...

Ett mellanslag kan betyda så mycket ;)

Med <td class="right"> funkar det inte att skriva

td .hoger{text-align:right;
}

utan

td.hoger{text-align:right;
}

Ett mellanslag kan betyda så mycket

Men det var ju det du sa innan vi redigerade våra inlägg och jag kollade inte i css då bara i html-koden :r
Ja, ja det var nog inte min dag i går och jättetack!.

Nu har jag tagit bort allt som jag upplever som onödigt i css:en
Tycker det är så svårt att ange textstorlekar i tabeller. Allt blir så stort i IE och minskar man storleken så blir det knappt synligt i FF.
Någon som kommit på ett bra knep?
Nu utgår jag från att man har normalstorlek inställd i webläsaren och jag vill inte använda px som varit nödlösningen hittills.

Så undrar jag varför FF inte tar med sig caption när man centrerar tabellen eller använder margin. Är det kanske så att man inte använder caption till det jag gör?

Nipons avatarNiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg

tanten skrev:

Tycker det är så svårt att ange textstorlekar i tabeller. Allt blir så stort i IE och minskar man storleken så blir det knappt synligt i FF.
Någon som kommit på ett bra knep?

Problemet med att texten blir olika stor när man förstorar och förminskar brukar kunna avhjälpas med att man anger textstorleken i % i body.

Vill man inte ändra storleken brukar detta duga:

body { font-size: 100%; }

Nipon skrev:

Problemet med att texten blir olika stor när man förstorar och förminskar brukar kunna avhjälpas med att man anger textstorleken i % i body.

Nja nu var det inte riktigt det menade, utan att om man anger en storlek som man tycker är OK i IE för inställningen normal, så kommer texten i tabellen knappt synas i FF. Nu har jag satt texten i body till 60% och då ser det ut att vara så som den ska vara i IE, titta sedan i FF och då är texten åtminstone på min dator för liten.
Om jag då sedan går in och sätter storlek direkt i tabellen så blir tabellen för stor igen i IE.
Måste man ange px för IE eller något annat knep?
Jag tycker sånt är svårt.
Men normalt har jag 100% i body... var bara nu jag satte dit en annan för att visa skillnaderna i en tabell som inte har några egna värden satta.

Ok jag trodde du menade när man ändrade textstorleken manuellt.

Tycker att textstorleksproblemet verkar konstgt... Menar du att det bara blir så i tabellerna?

Och varför 60%?? Det är inget bra val när det gäller teckensnitt. Låt oss förutsätta att teckensnittet som standard i både IE och FF visas med 16 px. ( om man inte ändrat inställningarna själv ) Då skulle procentsatsen för att ändra storleken bli:

16 px = 100 %
14 px = 87,5 %
12 px = 75 %
11 px = 68.75 %
10 px = 62.5 %
8 px = 50 %

Har dessutom för mig att det optimala om man vill ändra till det som motsvarar 12 px är 76% för att det ska bli likadant i "alla" webbläsare.

Om du anger 60% kommer teckensnittet alltid att tolkas lite si och så av olika webbläsare...

Procent är inte optimalt för teckensnitt. Använd % i body enligt riktlinjerna ovan - förändra sedan med em.

Ja jag tycker att problemet uppstår mest tydligt och svårbehärskat i just tabeller.
Nej 60% brukar jag aldrig använda mig av i body, det skrev jag också i mitt inlägg. Ursäkta om jag är otydlig...

Men vi lämnar textstorlekarna tills vidare. Kan faktiskt vara något som är fel med min dators inställningar. Nu har jag upptäckt fler konstiga saker som inte syns på andras datorer men på min. Så det är kanske ett "påhittat" problem.
Markerar tråden som löst tillsvidare och återkommer om problemet kvarstår.
Men jag kan bara få tabellen att bli lika stor om jag anger textstorleken med px i table och det vill jag inte...

Men tack ändå

tanten skrev:

Nej 60% brukar jag aldrig använda mig av i body, det skrev jag också i mitt inlägg.

Tänkte bara att det kunde vara just det som var problemet.

Själv har jag aldrig problem med textstorlek i tabeller ( IE 6 + 7 kontra FF ) vare sig jag anger med %, em eller pixlar...

Så det är nog som du säger att problemet finns i några inställningar nånstans...

Lycka till!

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.58439ac5
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)