webForumDet fria alternativet

varför visas inte bakgrunden

HTML & CSS

7 svar · 648 visningar · startad av smileenergy

Medlem sedan jan. 200781 inlägg
Frågan#1

Hej, jag undrar varför min bakgrund inte visas i webbläsaren.
bakgrunden i #blackline visas utmärkt medan den i #maincontainer inte visas, vad beror detta på? och som ni ser i min bortkommenterade rad så har jag försökt skriva koden kortare men då visas bakgrunden inte ens i blackline. skulle gärna vilja ha hjälp med detta.

#wrap { width: 800px; margin:0 auto;}
#top { width:800px; height:100px;}
#blackline { width:800px; height:22px; background-image:url(pic/blackline.jpg); background-repeat:repeat-x; /*background:url(pic/blackline.jpg)repeat-x;*/}
#maincontainer { width:800px; height:auto; background-image:url(pic/bg.jpg); background-repeat:repeat-y;}

edit: den visas i ie men inte i opera och firefox.

Medlem sedan feb. 2007278 inlägg

Kan Firefox och Opera visa bilden ö h t? Dvs vad ser du om du tar in dem direkt i webbläsaren som en URL.

då visas de, jag försöker använda mig utav en s.k. fauxcolums. (http://alistapart.com/articles/fauxcolumns/)
i den "stora" diven som bakgrunden finns i ligger även två mindre divar som verkar dölja bakgrunden för tar jag bort de två divarna som ligger i den stora diven så visas bakgrunden, det är helkonstigt :S

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Jag gissar att du endast har floats däri, och eftersom floats tas ut ur dokumentflödet så blir höjden på förälderdiven 0. Du behöver bana dina flöten med tex:

#maincontainer::after { content:""; display:block; clear:both; }

hmm, kanske kan ses som en dum fråga men måste jag anropa ::after grejen på något sätt och hur gör jag det i så fall?

Nej. Du lägger bara till den där raden i din stilmall.

("::after" är ett så kallat pseudo-element. Enligt Selectors har pseudo-element två kolon istället för ett som i CSS2.1.)

Tack så mycket, det verkar fungera nu men vad gör den tomma content taggen i diven? content="";

'content' (vilket är en egenskap) anger vilket innehåll pseudo-elementet ska ha. Du kan tex testa lägga in lite text där (content:"foo bar"). I det här fallet vill vi inte ha någon text men måste fortfarande ange en tom sträng för att det ska genereras en box som kan bana flötena.

I princip fungerar det på samma sätt som om du hade lagt till

<div style="clear:both"></div>

sist i #maincontainer (vilket också fungerar), fast du gör det med CSS.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)