ReisanMedlem sedan feb. 200732 inlägg Finns det någon kod som man kan lägga till i sitt CSS som gör att det tolkas olika beroende av vilken webbläsare som används? T ex att när någon använder IE6/IE7 så utesluts viss CSS och när FireFox/Safari på Mac används så hoppar aktuell webbläsare över den kod som ej stöds.
Eller behöver jag göra två hemsidor med identiskt innehåll, men som är kopplat till var sitt CSS anpassat för de tre olika webbläsarna som jag nämnt ovan? :D
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Varför vill du ha olika CSS?
Den CSS som inte stöds ignoreras per automatik, du behöver inte göra något speciellt för det.
zcorpan har helt rätt, men måste du verkligen ha funktionaliteten finns vissa sätt.
Läs detta först. Sen läser du Conditional Comments och CSS Hacks från quirksmode.org
ReisanMedlem sedan feb. 200732 inlägg
zcorpan skrev:
Varför vill du ha olika CSS?
Den CSS som inte stöds ignoreras per automatik, du behöver inte göra något speciellt för det.
Jag vill ju att det ska se bäst ut i alla de tre webbläsare jag nämnt innan. Jag får ta och plugga in vad man kan göra för att få en så bra crossover-lösning som möjligt.
Kanske kan man lägga in ett script som aktiverar olika externa css-mallar beroende på vilken webbläsare som används av besökaren...? Borde det inte blir optimalt i praktiken? Såg i en annan relaterad tråd om att man kanske kunde använda "HTTP_USER_AGENT" i något script... :)
Tack för kommentarerna. :D
SuPeR_ToBBe skrev:
zcorpan har helt rätt, men måste du verkligen ha funktionaliteten finns vissa sätt.
Läs detta först. Sen läser du Conditional Comments och CSS Hacks från quirksmode.org
Ok, jag ska läsa på av det du tipsar om. Så får jag se om jag kan använda det för det ändamål jag är ute efter. Tack för tipsen!
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Du är insnöad på att använda olika CSS för olika webbläsare. Att göra det utan att först försöka få samma kod att fungera i alla webbläsare är ett jättemisstag och leder till stora underhållsproblem för dig i framtiden och kan sluta fungera när som helst när nya webbläsare kommer.
Du vill inte ha olika CSS för olika webbläsare. Och det behövs inte heller.
Använd för guds skull inte "HTTP_USER_AGENT". User-Agent är känt för att vara felaktig och därför inte tillförlitlig, och är inte direkt relevant heller (du vill veta vilken renderingsmotor som används, inte vilken webbläsare som används... tex Netscape 8 kan använda antingen IE:s renderingsmotor eller Mozillas renderingsmotor beroende på användarens inställningar -- men har fortfarande samma User-Agent).
Kom med specifika problem så kan vi hjälpa dig hitta lösningar som undviker att ge olika webbläsare olika kod.
zcorpan skrev:
Du är insnöad på att använda olika CSS för olika webbläsare. Att göra det utan att först försöka få samma kod att fungera i alla webbläsare är ett jättemisstag och leder till stora underhållsproblem för dig i framtiden och kan sluta fungera när som helst när nya webbläsare kommer.
Du vill inte ha olika CSS för olika webbläsare. Och det behövs inte heller.
Använd för guds skull inte "HTTP_USER_AGENT". User-Agent är känt för att vara felaktig och därför inte tillförlitlig, och är inte direkt relevant heller (du vill veta vilken renderingsmotor som används, inte vilken webbläsare som används... tex Netscape 8 kan använda antingen IE:s renderingsmotor eller Mozillas renderingsmotor beroende på användarens inställningar -- men har fortfarande samma User-Agent).
Kom med specifika problem så kan vi hjälpa dig hitta lösningar som undviker att ge olika webbläsare olika kod.
Ok, jag förstår att jag ej kan så mycket. Märker det. :) Men det är bra att du förklarar. Nu vet jag ju att det finns något som kallas för renderingsmotor. Och att vissa läsare använder samma. :) Ok, jag ska fokusera på att få ett css att fungera bra i de olika. Får ta och läsa mer om olika lösningar som ges här på forumet. :)
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm...
... och för att svara på din ursprungsfråga (nu när du känner till att det finns en baksida också :e ) finns exempel på hur man kan scripta lösningar i t.ex.
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=95537 och
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=122175
jarvklo skrev:
Hmm...
... och för att svara på din ursprungsfråga (nu när du känner till att det finns en baksida också :e ) finns exempel på hur man kan scripta lösningar i t.ex.
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=95537 och
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=122175
Tack för länktipsen. Där är ju exempel på det jag sökte. Jag har nu fått hjälp av zcorpan med ett css som funkar i de webbläsare jag siktat in mig på. Men jag ska ta och spara scriptet för studiematerial. :D