webForumDet fria alternativet

Felmeddelande! AAAARRRRGGG!!! ;)

HTML & CSS

3 svar · 510 visningar · startad av Gustav

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg
Frågan#1

Tjaaaaaa...

Någon som är duktig på dhtml?

Jag har nämligen fått problem med en sida. När man startar upp den så funkar den på de flesta datorer, men på en del så kommer det upp ett felmeddelande:

"Ett fel har uppstått under körning.
Vill du göra en felsökning?

Rad: 198
Fel: 'lastMenu' är odefinierad."

Väljer man då Nej så funkar det som det ska, men det är samma sak på nästa sida (alla sidor har samma meny).
Hur kommer det sig att det funkar på en del datorer och inte på andra? På datorn på mitt jobb funkar det inte, men jag har en exakt likadan hemma med samma programvara och allting och där funkar det.

Kan ju tillägga ett några här på jobbet kommer inte ens in på sidan. Det står bara "Fel på sidan" i statusraden.

Det är alltså en meny som ligger i överkanten som spökar. Blir lite trött på det...funderar nästan på att falla för trycket från Sune och byta tillbaka till frames. ;)

För de som har tid och ork så ligger sidan på www.mariterm.se

Tackar för all tänkbar hjälp...

Medlem sedan dec. 1999252 inlägg

Hej, inte för att jag är så bra på dhtml men...
Sidan fungerar bra för mig (IE4 Win95) och jag har "inaktivera felsökningsprogramet för script" ikryssat i mina "internet alternativ" kan det kanske ha med det att göra???
Sen kollade jag i filen "meny.js" och såg att lastMenu visst var definierad, men till "null", som väl inte är någonting, eller...?
Min teori är allts att "felsökningsprogramet för script" tror att "lastMenu" är odefinierad efter som det står "null", men i verkligheten så är den ju definierad, men till ingenting! Så i praktiken så är allt som det ska, men i teorin (som är felsökningsprogramets värld) så blir det fel.
Hoppas att du förstår vad jag menade...jag gör det knappt själv... ;)
\Magnus

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Problem av den här typen brukar uppstå om man t.ex. försöker anropa en subrutin som inte är definierad än. Om du t.ex. länkar till två externa JS-filer där den ena innehåller ett anrop till en subrutin i den andra - om den senare inte är färdigladdad när anropet kommer får du ett felmeddelande.

Kan t.ex. bero på att du antar att vissa saker utförs i en viss ordning. I HTTP har du inte full kontroll över i vilken ordning saker och ting laddas. I ditt fall kan det t.ex. mycket väl hända att filen menucontext.js ibland är färdigladdad före menu.js är det, och om menucontext.js innehåller anrop till funktioner i menu.js så får du ett felmeddelande i dessa fall.

Kan detta vara ditt problem? Lösningen är i så fall att vänta tills hela dokumentet är färdigladdat (genom att starta från en onLoad=... i BODY-taggen) innan du försöker starta något av scripten.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Medlem sedan jan. 20001 932 inlägg

Det var inte dumt...ska faktiskt ta och prova det!

Kasst att man inte tänkt på det själv...

TACK!

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)