webForumDet fria alternativet

Upplösningsproblem del.2

2 svar · 545 visningar · startad av Tulork

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

okej, jag har nu börjat om på sidan som jag tidigare beskrev i en annan post. har bestämt mig för att följa en "fixed" stil. Inga % baserade tables osv..och ja, jag kommer köra på tables som är stylade i css (gör jag senare). Satt border på allting nu också för den som vill kopiera o kolla.

Så här har jag gjort nu

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>projekt</title>
</head>

<body>
<table cellpadding="0" cellspacing="0" width="905" height="534" align="center" border="1">
  <tr>
    <td width="110" height="30">tom</td>
    <td width="380">loggan</td>
    <td>tom</td>
    <td>tom</td>
  </tr>
  <tr>
    <td height="100">bgbild1</td>
    <td>havsbilden</td>
    <td width="90">lankar</td>
    <td width="100">bgbild1</td>
  </tr>
  <tr>
    <td rowspan="2">tom</td>
    <td rowspan="2">ifram med text </td>
    <td height="243">kontaktinfo</td>
    <td rowspan="2">tom</td>
  </tr>
  <tr>
    <td>logga in </td>
  </tr>
  <tr>
    <td height="20" colspan="4">Copright</td>
  </tr>
</table>

</body>
</html>

nu undrar jag lite om en sak här. båda fälten "bgbild1" ska sättas Längst ut i sidorna på skärmen, så att det formas en balk. Hur gör jag detta för att vara så optimalt som möjligt, saken är den att fälten "lankar" "havsbild"..igentligen alla fält, inte får påverkas utav detta.

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Förstår inte riktigt din fråga, kan du inte lägga bilden som bakgrundsbild i de två cellerna med storlek 100x110?

Fast, det är ju inte mycket till bgbild, tror inte jag helt förstår hur din skiss ska omsättas i verkligheten!

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

Vi har fixat bort alla (tror alla) skumma dubbel head och body taggarna som vi hade innan...problemet som fortfarande återstår är expanderingen i olika upplösningar, dem bilderna ni ser på första sidan åker utanför och bildar därmed en scroll..på nästan alla skärmar vi testat fixas detta automatiskt om vi trycker på F5 (uppdatera) knappen, detta är naturligtvis inte acceptabelt. Vi har inte heller lyckats få samma layout på sidan Utan att använda % måtten, dimensionerna blir Väldigt knasiga.

*löst

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)