webForumDet fria alternativet

Mozilla web developer add-on

16 svar · 1 305 visningar · startad av dynamic

dynamicMedlem sedan jan. 200784 inlägg

Hej
Har just installerat Mozilla web developer add-on. Verkar bra. Har dock försökt hitta funktionen att se källkoden i statusraden endast genom att hovra över sidan, men inte hittat den. Nån som vet hur man aktiverar den funktionen?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg

Hmm...
Låter som du menar Outline -> Outline current element

Varianter av den funktionen finns även tillgängliga från följande kommandon:
Ctrl-shift-f (Information -> Display element information)
och Ctrl-Shift-y (CSS - View style information)

dynamicMedlem sedan jan. 200784 inlägg

Precis! Tack! Vilket verktyg!

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Håller med, och passar på att låna tråden för ett annat viktigt tillägg som behövs, nämligen Fangs.
Verktyget används för att visa hur webbsidan ser ut om man hade lyssnat på den, dvs med rubriker, stycken och länkar.

Den fungerar inte hos mig, och hittar ingen information om det.
Har provat att installera om den, men till ingen nytta.
Har FF 2.0.0.1 och Fangs 1.0.3.

Felet innebär att inget resultat ges, rutorna blir tomma, och detta fel inträffar.

XML-tolkningsfel: fel i behandling av extern entitetsreferens
Adress: chrome://fangs/content/settings.xul
Radnummer 3, Kolumn 61:<!DOCTYPE dialog SYSTEM "chrome://fangs/locale/settings.dtd">
------------------------------------------------------------^

Hmm..
Provade just att installera.
Får samma problem.
Läge att felanmäla på http://sourceforge.net/projects/fangs/ antar jag :P

Kanske kan FireVox vara ett alternativ om du vill testa hur sidorna kan låta när de läses upp?

peterkzMedlem sedan jan. 20074 inlägg

Fix för att installera Fangs i den svenska versionen...

J.N. skrev:

Den fungerar inte hos mig, och hittar ingen information om det.
Har provat att installera om den, men till ingen nytta.
Har FF 2.0.0.1 och Fangs 1.0.3.

Felet innebär att inget resultat ges, rutorna blir tomma, och detta fel inträffar.

Hej!

Detta felet kan inträffa i den svenska versionen av Firefox. För att åtgärda behöver du manuellt lägga till två värden i Firefox inställningar.

Skriv about:config i adressraden i forefox ock tryck enter. Nu visas samtliga inställningsparametrar i Firefox. Fangs behöver följande parametrar för att visas korrekt:

"extensions.fangs.output.defaultlang" sätt värdet till "en"
"extensions.fangs.output.style" sätt värdet till "default"

Citattecken skall inte anges. Du skapar dessa värden genom att högerklicka och välja "Ny". Typen skall vara text.

Efter att du skapat parametrarna och angett värdena skall Fangs visa output korrekt. Dock kan inte inställningspanelen visas korrekt i Svenska versionen av firefox.

Mvh,

Peter

jarvklo skrev:

Kanske kan FireVox vara ett alternativ om du vill testa hur sidorna kan låta när de läses upp?

Problemet med firevox är att den läser upp sidan rakt uppoch ner. Vad har man för glädje av det? Om du är seende går det fortare att läsa.

Om du vill veta hur sidan skulle te sig i en riktig skärmläsare är fangs ett bättre alternativ eftersom den emulerar hur en av de vanligast förekommande skärmläsarna faktiskt behandlar sidan.

disclaimer: Jag har utvecklat Fangs :-)

Super, fungerar perfekt. :h
Eller, ja, eftersom det inte fungerade först, fast jag startade om FF, gjorde jag en skärmdump på hur det såg ut. Bifogar den ändå.
Har inte gjort sådan inställningar tidigare, eller att det fanns. Trodde först jag gjort något fel.
Av någon anledning tog det någon minut för Firefox/Fangs att fatta de nya inställningarna. Jag testade först med högerklicksmenyn, och sedan Verktyg-Fangs, det kanske påverkar?

jarvklo brukar veta vad han pratar om. Tittade hastigt på Firevox, men det verkade krångligt; jag förstod helt enkelt inte vad det var. :r
Hoppades helt enkelt på en lösning på Fangs från Peter som jag epostade, och också fick!

Önskemål till peterkz för Fangs:
Enkla sidor med korrekt kodning, ev kompletterat med skärmdumpar från Fangs med förklarande text, så man kan se hur det ska se ut, och tolka resultatet korrekt.

Jag har tex trott att <address> skulle dyka upp i resultatet, men det gör det inte.

Blir även lite orolig över hur mina menyer med <ul><li> ser ut som text. Antar det är därför man ska ha en hoppa-till-innehåll-länk.

... Link Styrelse bullet Link Ledningsgrupp bulletLink osv bullet...

fangs.gif

J.N. skrev:

Tittade hastigt på Firevox, men det verkade krångligt; jag förstod helt enkelt inte vad det var. :r

Om jag inte snor in mig i hårklyverier nu skulle man kunna säga att FireVox är ett hjälpmedel för folk som behöver kunna få webbsidor upplästa, medan "Fangs" är ett verktyg som stöttar webbutvecklare som vill göra webbsidor bättre uppläsningsbara genom att visa upp hur sidan skulle ha lästs upp av t.ex. FireVox eller JAWS- typ :birp

jarvklo skrev:

Om jag inte snor in mig i hårklyverier nu skulle man kunna säga att FireVox är ett hjälpmedel för folk som behöver kunna få webbsidor upplästa

Precis!

jarvklo skrev:

...medan "Fangs" är ett verktyg som stöttar webbutvecklare som vill göra webbsidor bättre uppläsningsbara genom att visa upp hur sidan skulle ha lästs upp av t.ex. FireVox eller Fangs - typ :birp

Fangs visar hur webbsidan skulle ha lästs upp av JAWS som är en av de vanligaste skärmläsarna. Jag tror inte FireVox används av synskadade i någon större utsträckning (den läsare ju bara webbsidor - skärmläsare behöver ju kunna hantera alla typer av applikationer).

Därmed är det inte så stor mening att som utvecklare lyssna av sin sida i FireVox.

Mvh,

Peter

J.N. skrev:

Önskemål till peterkz för Fangs:
Enkla sidor med korrekt kodning, ev kompletterat med skärmdumpar från Fangs med förklarande text, så man kan se hur det ska se ut, och tolka resultatet korrekt.

Om man klickar på hjälpikonen i Fangs får man en grundläggande intro till vad man skall leta efter och vilka saker som kan vara problematiska. Hjälpen finns här: http://www.standards-schmandards.com/fangs/help/

Ofta är det svårt att säga exakt hur något bör vara (enklare att säga när det är fel:-).

J.N. skrev:

Jag har tex trott att <address> skulle dyka upp i resultatet, men det gör det inte.

Innehållet ett address-element läses upp, men JAWS (upp till v5) ignorerar själva elementet. Det gäller för flera andra element där man som utvecklare tror att man gör an bra grej.

J.N. skrev:

Blir även lite orolig över hur mina menyer med <ul><li> ser ut som text. Antar det är därför man ska ha en hoppa-till-innehåll-länk.

Om du har en länk till en sida du arbetar med så hjälper jag gärna till och tittar igenom den.

Mvh,

Peter

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg

peterkz skrev:

Innehållet ett address-element läses upp, men JAWS (upp till v5) ignorerar själva elementet. Det gäller för flera andra element där man som utvecklare tror att man gör an bra grej.

Det kan väl mycket väl vara en bra grej också. Bara för att en skärmläsare inte har implementerat en elementtyp i HTML betyder det inte att det inte är bra att använda det.

Nu har jag läst Browsing habits of screen reader users som beskriver hur besökare med skärmläsare surfar och The Aural Text Class för att placera information osynligt.
Jag hade inte lagt någon label för normalvalet i en tredelad fråga med radioknappar. (bra-normal-dålig)

Intressant även med Working with content to increase accessibility som beskriver att man ska skriva innehållet i fallande viktighetsordning, inte enbart pga att det faller sig naturligt, utan för att besökaren inte vill lyssna igenom all text. Synskadade gör precis som fullt seende gör, scannar sidan med öronen istället för med ögonen.
Det har inte jag tänkt på!

Har också fått förklarat att menyer som ser ut som [... Link Styrelse bullet Link Ledningsgrupp bulletLink osv bullet...] vill man inte få uppläst varje gång. Man ska ha en hoppa-över-menyn-genväg, för att slippa lyssna på det varje gång.

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg

J.N. skrev:

Har också fått förklarat att menyer som ser ut som [... Link Styrelse bullet Link Ledningsgrupp bulletLink osv bullet...] vill man inte få uppläst varje gång. Man ska ha en hoppa-över-menyn-genväg, för att slippa lyssna på det varje gång.

Eller ha huvudinnehållet, det man vill höra när man besöker en sida, före det man inte vill höra varje gång man besöker en sida (navigering och annat).

Tänk också på i vilken ordning du vill ha innehållet om du skulle använda en mobiltelefon. Eller om du skulle läsa sidan högt till en kompis över telefon -- vilken del av sidan skulle du börja läsa? Lägg det först.

dAEkMedlem sedan feb. 20041 777 inlägg

J.N. skrev:

Det har inte jag tänkt på!

Jag kan garantera dig att det är mycket du inte har tänkt på. ;)
Vill du veta mer om tillgänglighet på webben rekommenderar jag http://www.accessifyforum.com/ - en riktigt bra källa med väldigt trevlig och framförallt positiv stämning.

/r

Välkommen Peter! :bire

dAEk skrev:

Jag kan garantera dig att det är mycket du inte har tänkt på. ;)

Man brukar säga att ju mer man tror man lär sig, ju mer förstår man att man inte vet.

Det hörde jag för snart 20 år sedan, och det gäller fortfarande!

dAEkMedlem sedan feb. 20041 777 inlägg

Tur är väl det för vad vore livet om man inte kunde lära sig någe mer? :bire

Off topic

Genererad på 382 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb