webForumDet fria alternativet

Ta bort cellspacing mellan två celler?

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

10 svar · 614 visningar · startad av streetrobban

streetrobbanMedlem sedan jan. 20011 140 inlägg

Hejsan!

Jag har cellspacing=3 på en tabell jag jobbar med, och då blir det ju 3px tumrum mellan alla celler. Jag undrar om man på något sätt kan välja att ta bort tomrummet mellan vissa celler?

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Inte med "cellspacing". Du kan använda padding på cellerna istället, då kan du ange hur mycket du vill ha på varje sida för varje cell.

NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg

Om man använder "padding" hamnar väl den inuti cellerna?
Är inte "border-spacing" det korrekta? (fast det inte funkar i IE :( ) :q

bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg

Ett förslag med två tabeller kanske!

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html> 
<head> 
<title></title> 
<style type="text/css"> 
<!-- 
body 
{background-color:green} 
table 
{width:700px; height:250px; background-color:blue } 
td {border:1px solid black;} 

--> 
</style> 
</head> 
<body> 
<table cellspacing=3> 
<tr> 
<td> cell 1 </td> 
<td> cell 2 </td> 
<td> cell 3 </td>
</tr>
</table>
<table cellspacing=0> 
<tr> 
<td> cell 4 </td> 
<td> cell 5 </td> 
<td> cell 6 </td>
</tr> 
</table> 
</body> 
</html>

Nipon skrev:

Om man använder "padding" hamnar väl den inuti cellerna?
Är inte "border-spacing" det korrekta? (fast det inte funkar i IE :( ) :q

CSS 'border-spacing' är samma som HTML cellpadding="", och gäller bara för table och inline-table. Det går alltså inte få olika border-spacing i samma tabell (förutom olika vertikalt och horisontellt, vilket går bra).

bosse: I ditt exempel, säg att jag inte vill ha något mellanrum mellan cell1 och cell2 i den andra tabellen.

Det funkade inte att använda padding eller margin för varje <td>.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Det beror också lite på vad du är ute efter och hur tabellen skall bete sig och vilken "mode" du har tänkt dig att ställa webbläsaren i...

Om man kör "Standards mode" går det t.ex. att fixa om man trixar lite med en kombination av padding och fast bredd på tabellcellerna (i det bifogade exemplet har jag lagt in div-element med 100% bredd och höjd i tabellcellerna för att visa effekten ;) ).
Testa: http://member.webforum.nu/2241/cellspacingproblemet.html

Om det inte är vad du tänkt dig kanske du har möjlighet att lägga upp mer detaljerad info om vad du tänkte använda effekten till? (Layout?, datatabell?, fasta eller flexibla bredder? osv)

Tack för era svar! Jag lyckades dock göra en annan lösning som funkade. Men jag har lärt mig en del om tabeller genom att läsa era inlägg/länkar. Tack :D

zcorpan skrev:

CSS 'border-spacing' är samma som HTML cellpadding="", och gäller bara för table och inline-table. Det går alltså inte få olika border-spacing i samma tabell (förutom olika vertikalt och horisontellt, vilket går bra).

Ok...

Men om man anger border på en tabell och sedan padding "på" en cell hamnar ju paddingen innanför kantlinjen.

Om man sedan också skapar mellanrum med border-spacing i tabellen fungerar det ju som cellspacing=""... Eller är jag ute på en långtur med cykeln?

Jag är medveten om att det inte går att skapa olika mellanrum (förutom vertikalt och horisontalt) - men vad jag menade var att padding hamnar i cellen och på det sättet inte fungerar som cellspacing="" utan som cellpadding=""... Hmm?

Det stämmer nog allting du säger Nipon. :)

Om man vill ha olika mellanrum i samma tabell är nog 'padding' (om man inte vill leka med olika typer av kantlinjer -- tex "double") ungefär det enda man kan använda. Det kan vara ok om man inte har någon kantlinje.

Skönt att vara överens! :)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b2af184d
127 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)