Någon som vet om det går att vrida en bild runt sin egen axel? Alltså om jag gör en bil och sedan vrider denna åt olika håll, istället för att göra flera pilbilder?
------------------
Jag vill inte ha någon signatur.
5 svar · 302 visningar · startad av NETwork
Någon som vet om det går att vrida en bild runt sin egen axel? Alltså om jag gör en bil och sedan vrider denna åt olika håll, istället för att göra flera pilbilder?
------------------
Beror på vilket program du gör bilden i.
Gör du den i ett vanligt bildprogram(PS,PSP) blir det som att vrida och vända på ett vanligt kort(rätt tråkigt på baksidan :) )
Gör du den i något 3D program får du problemer med stödet för att visa upp bilden (måste läggas upp som film, quicktime? )
Och tvivlar på att html/css är "kraftfullt" nog att lösa det.
Javaaplet är nog ett bra sätt att lös det på.
------------------
/frankof
Respektlös??!! Jag?!, Nej det är värre än så, förakt kallas det!!
Att göra den som en applet är inte ett alternativ. Problemet är att pilen (eller snarare pilarna) ska vara dynamiska, de är en del av en funktion. Jag hade hoppats på att det fanns ett atribut där man kunde sätta värdet (riktningen) dynamiskt, men det verkar ju inte finnas tyvärr... :(
------------------
Jag missförstog dig lite.
Du skrev:
Alltså om jag gör en bil och sedan vrider denna åt olika håll, istället för att göra flera pilbilder?
Jag utgick att du ville vända på en bil, där av svammlet med 3d :)
Fast svaret blir nog det samma ändå, har inget minne om att jag har läst att man skulle kunna rotera objekt med html(möjligen med javascript, men då får du fråga någon som kan det)
------------------
/frankof
Respektlös??!! Jag?!, Nej det är värre än så, förakt kallas det!!
spara bara bilder som är vanda åt olika håll och byt bildkällan när du vill byta riktningen på bilden!
fungerar med CSS/DHTML...
------------------
Schöndells webbsajt
Heh, oj jag skrev visst fel. PIL skulle det vara inget annat. :)
Grejjen är den att om jag ska göra en pil i alla olika riktningar så blir det en j*kla massa pilar. Jag ska dessutom ha flera olika färger på pilarna...
Nåja, det är väl bara till att öppna ps och sätta igång. :/
------------------