webForumDet fria alternativet

Image rotator funkar inte inte IE/Win

HTML & CSS

0 svar · 264 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Hej,

Den här frågan är en blandning av html, php javascript och Gud vet vad, och allt hänger antagligen ihop. Men det finns ju inget (?) generellt forum, utan avgränsade bara. Och eftersom det är orimligt (och fel) att dela upp frågan i delfrågor och posta i flera olika forum, så skriver jag ett enda inlägg och lägger in här. Hoppas det är OK...

Jobbar med en sajt i php, xhtml 1.0 strict.

Har en "image rotator", dvs ett php-skript som växlar bilder ur en mapp så fort en sida laddas eller laddas om. Funkar galant i all webbläsare - utom IE7/Win (kanske i fler versioner?) Eftersom skriptet skickar upp bilderna utan deras egna filnamn, så verkar IE tro att det är samma bild som laddas ideligen. Därför tar IE hellre "samma" bild från cachen (min egen teori). Alltså växlar inte bilderna.

Exempel URL: http://www.focus-asia.travel/lang-en/vn/gen-info/information.php (ladda om sidan, eller flippa mellan sidorna och se hur nya bilder laddas - utom i IE)

Då hittade jag ett javascriptat bildspel med fade in/out. Najs. Gjorde en sida för att testa. Funkar jättebra i nästan alla läsare - men inte alls i IE7/Win. Där visas en enda bild (eller två om man har tur) och sen blir det helt vitt.

URL: http://www.focus-asia.travel/lang-en/vn/gen-info/food-drink.php Det är bara i den här sidan som bildspelet finns. Fade in/out funkar i de flesta läsare, men inte alla, men det är OK (t.ex. Safari/Mac.). Huvudsaken är att bilderna växlar. Och det gör dom - utom i IE.

Jag fattar inte vad som händer, om jag kanske gjort nåt galet, etc. Kollade js-debugmenyn i Firefox som sa att nåt om att "sweeptoggle is not defined" på rad 1. :q

Finns det någon som är fena på det här?

EDIT:

PS; Jag körde en validering på sidan. Av någon underlig anledning känner maskinen inte igen "UTF-8" utan tror att Charset är "utf8" vilket ju inte existerar. Därför blir inte sidan validerad.

Nu bryr jag mig inte sådär jättemycket om ifall en sida validerar eller inte. Det avgörande är ju att den funkar. men jag undrar om inte det där felet gör att olika tecken i koden inte uppfattas som dom ska av IE. T.ex. så ger ju valideringen fel på tecknet "&". Det ska den ju inte göra om man kör utf-8... eller?

Jag börjar bli desperat....

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)