Du kan väl ta en titt på den bifogade bilden till att börja med. :)
När du har gjort det så får du gärna hjälpa mig att klura ut hur jag enklast gör layouten i html och css.
Som det ser ut nu så har jag en #wrapper med en gif-bild som bakgrund där jag har delat upp kolumnerna i tre delar med vit bakgrund. För har jag inte en sådan bakgrundsbild så kommer ju de vita kolumnerna att bli olika höga, och det vill jag absolut inte.
Nackdelen med en gif-bild är ju att sidan blir låst. :l
Kan man lösa det här på något annat sätt utan bakgrundsbilder och fortfarande få kolumnerna att vara lika höga? Givetvis utan tabeller och gärna cross-browser-kompatibelt. :p
Finns risk att detta kan vara ett "holy grail"-problem och därmed kanske inte lösbart med helt enkla medel, men det beror lite på vad du tänkt dig i samspelet mellan kolumnerna...
Alltså:
Hur tänker du dig att de tre skall expandera i sidled?
Fritt procentuellt?
Menyn med visst antal "ems", och procentuellt mellan de övriga?
Max- och min-bredder?
Tänker du dig att "vertikalstrecken" mellan kolumnerna skall ha fast bredd eller att de kan/får påverkas av sidbredden på ett eller annat sätt ?
Kan du garantera att någon av kolumnerna alltid är "kortast" eller skall alla tre kunna vara "den längsta" vid olika tillfällen?
Har du synpunkter på källkodsordningen ?
Ju fler detaljer desto bättre, det är ett intressant problem hursomhelst :)
Finns risk att detta kan vara ett "holy grail"-problem och därmed kanske inte lösbart med helt enkla medel, men det beror lite på vad du tänkt dig i samspelet mellan kolumnerna...
Alltså:
Hur tänker du dig att de tre skall expandera i sidled?
Fritt procentuellt?
Menyn med visst antal "ems", och procentuellt mellan de övriga?
Max- och min-bredder?
Tänker du dig att "vertikalstrecken" mellan kolumnerna skall ha fast bredd eller att de kan/får påverkas av sidbredden på ett eller annat sätt ?
Kan du garantera att någon av kolumnerna alltid är "kortast" eller skall alla tre kunna vara "den längsta" vid olika tillfällen?
Har du synpunkter på källkodsordningen ?
Ju fler detaljer desto bättre, det är ett intressant problem hursomhelst :)
De tre kolumnerna ska ha fast bredd, likaså menyn. Allting med andra ord. Till en början... :) Vill inte krångla till det för mycket, och jag vill gärna ha lite kontroll över hur sidan ser ut. Fast bredd it is.
Vertikalstrecken ska ha fast bredd också.
Jag kan garantera att den vänstra kolumnen, menykolumnen, alltid kommer att vara den kortaste. Men den mittersta och den högra kommer förmodligen alltid att få varierat innehåll och därmed kan jag inte garantera att de alltid har samma höjd. Jag vill gärna ha flytande höjd.
Jag har funderat en hel del på det här problemet och jag kan inte se någon annan lösning än en bakgrundsbild, eller? :)
Hjälp mig!
Ska spana in holy grail-länken och dina tips, headbug. :)
Om det är som du säger att kolumnena ska ha fast bredd osv. så är sådant som holy grail ju lite fel om man minskar fönstret. http://www.cssplay.co.uk/layouts/3cols.html#
Här kan du t.ex. se hur man får med sig bakgrunder ner i en grail-variant, men minska fönstret och se hur det ser ut då...
Jag skulle delat upp bakgrundsbilden i tre delar, en för toppen en för mitten och en för botten (om höjden kommer vara högre än fönstret.
Gjort bakgrundsbilden så bred att den får plats i 800px:fönster och låtit dem som har mindre fönster få scrolla sidledes...
Tips var det ja...:-)