webForumDet fria alternativet

Ändra bakgrundsfärg?

4 svar · 868 visningar · startad av Popper

PopperMedlem sedan sep. 200663 inlägg

Jag vet inte vad jag skulle säga vad som tillhör grupperna, hoppas att det är rätt hamna i den här gruppen.

Jag har dreamweaver 8, så jag vill ändra bakgrundsfärgen från vitt till mörkt blå-svart tonat färg, men jag vet inte hur man göra, för det är en färdig mall som jag hämtade ifrån dreamweaver.

jag vill ändra det, dessutom jag hittade inte vart bakgrund är som man kan ändra färgar... Men jag kollade dreamweaver help, så det stod att man kan ändra via CSS, men jag är osäker på vart jag ska ändra....Betyder det att man måste ändra där css, inte design??

JAg fattar inte riktigt :q mitt skalle stannar helt... fast bara... *suuuck*

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

CSS används för att med en extern fil (eller internt), styla din hemsida, man "behöver" inte använda css men det är att föredra (enligt mig). Om du bara ska ändra bakgrunden på sin sida så tycker jag att du tittar i koden på din sida och letar upp taggen <body>. När du hittat den byt ut <body> till <body bgcolor="#123456">, då får du en mörk-blå bakgrund.

PopperMedlem sedan sep. 200663 inlägg

aha!!

TACK för hjälpet!

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Ska man vara petig så kan du likaväl använda CSS där också. Skriv så här i stället:

<body style="background: #123456;">

Eller skapa en CSS-fil och infoga följande:

body {background: #123456}
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

... och skall man vara riktigt petig, så är det emellanåt mindre strulbenäget att använda background-color: istället för background:

background: är ju en kortform där man kan ställa in betydligt mer än bara bakgrundsfärg...
... och jag har varit med om att det blivit problem i olika webbläsare när flera stilar med olika specificitet skall blandas i ett element och man råkar ha ett "odefinierat" värde på t.ex. en bakgrundsbild med i ekvationen från något håll pga att den utelämnats i en background!

Så jag skulle nog hellre rekommendera att ta för vana att använda:

body {background-color: #123456}

(typ) när det enbart är bakgrundsfärgen som skall ändras! Oavsett var man vill ange en bakgrundsfärg och inget annat än bara just bakgrundsfärgen ;)

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)