webForumDet fria alternativet

CSS och Webbmail

8 svar · 873 visningar · startad av Matsakii

MatsakiiMedlem sedan mars 2005265 inlägg

HUR sjutton ska jag få CSS att funka i hotmail, Gmail etc.?? I vanliga mail klienter funkar det bra.

Jag har provat att ha en extern CSS fil och bakat in CSS koden i själv HTML filen.

Är det något jättekrångligt jag måste göra :(

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

På vilket sätt skickar du dina e-mail egentligen?
Hur som helst så kan du glömma en extern stilmall eftersom det borde blockeras av säkerhetsskäl i alla vettiga e-mail-klienter.
Själv så använder jag en vanlig style-tagg och skriver all CSS-kod direkt i den.
Det fungerar fint i bland annat Hotmail, Gmail, Thunderbird, Outlook och Squirrelmail.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...
Just nu surras det dessutom en del om att Outlook 2007 verkar kunna vända uppochned på en del när det gäller HTML/CSS-formaterad E-post...

http://www.sitepoint.com/blogs/2007/01/10/microsoft-breaks-html-email-rendering-in-outlook/

Har inte orkat undersöka detaljerna än, men det kanske finns anledning att se över hur man genererar HTML-post i största allmänhet (och inte bara i webbmail) framöver pga detta!

MatsakiiMedlem sedan mars 2005265 inlägg

Här HTML mailet jag börjat mecka med: Nyhetsbrev Om någon har lust att titta.

Om någon har mycket bättre förslag på hur jag ska göra så betalar jag gärna för lite hjälp.

Viktigt är naturligvis oxå att the inte har saker som SPAM fillterna tar direkt :(

Ps. Oväntat att MS skulle göra livet svårare för alla utvecklare (som vanligt) Ds.

hakan@4u2.seMedlem sedan aug. 2000333 inlägg

För att det ska fungera i hotmail så måste du skriva koden direkt innan varje tyvärr! Den lösningen fungerar för mig!

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Bump...

Hur är det med HTML-baserad e-post idag? Enligt en på jobbet är det tabell-baserad design och font-taggar som gäller, "så basalt som möjligt" får jag höra.

Men wtf. Outlook bygger väl på IE's renderingsmotor, eller kanske bara en väldig nedskalad variant? Thunderbird bygger ju på Mozillas Gecko.. Det känns ju inte rätt någonstans att behöva gå tillbaka till 1999 och köra med tabeller etc. Jag hittade en artikel på SitePoint som berör ämnet men den är snart 2 år gammal.

Så...
den stora frågan är vad som rekommenderas idag? Hur gör ni?

Själv är jag inte förtjust i HTML-mail alls utan föredrar plain/text men tyvärr är min åsikt inte värd något. :(

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

E-post ska vara plain/text!

Men för att besvara din fråga, det är fortfarande "så basalt som möjligt" som gäller.

Okkido skrev:

E-post ska vara plain/text!

Tänk om vanliga användare (eller ännu bättre - beställare) också kunde förstå det, va trevligt det skulle vara.

Det verkar som att det stämmer. Har sökt en massa och det är nästan att man går och blir deprimerad när man läser det här: http://www.sitepoint.com/blogs/2007/01/10/microsoft-breaks-html-email-rendering-in-outlook/

Värdelöst!

En grymt utförlig och bra lista på vad som funkar och inte funkar i olika webbaserade e-post-tjänster såväl som ett par e-post-klienter finns här: http://www.campaignmonitor.com/blog/archives/2007/04/a_guide_to_css_support_in_emai_2.html

Den är verkligen värd ett bokmärke och kanske en utskrift.

Satan vad jag hade problem med att fixa till ett designat HTML-e-post, hade ju glömt hur man gör med tabeller! :r :)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)