Hej!
Är ny på detta forum och ganska ny på xhtml och css men vad jag förstått "går det mot ett tabellfritt webbdesignande". Har försökt designa utan tabeller, ändå ser jag att i princip varenda stor webbplats på nätet använder tabeller, och jag tycker att alla dessa div:ar är krångligt. Är verkligen tabeller ute?
Tabeller ute?
16 svar · 704 visningar · startad av dynamic
Är verkligen tabeller ute?
Om du tänker använda dem för att designa med är svaret ja. Att använda tabeller där tabeller ska användas är helt okej.
Ok
Jag använder tabeller just på grund av att jag tycker det är meckigt att få div'ar crossbrowser-kompatibelt. Gogo, tabeller! Hell yeah! Teheh. =)
Kriko skrev:
Jag använder tabeller just på grund av att jag tycker det är meckigt att få div'ar crossbrowser-kompatibelt. Gogo, tabeller! Hell yeah! Teheh. =)
Vänligen lägg till idioti i din signatur.
Kalla det vad du vill, jag använder det, det funkar, ingen (varken mina besökare till mina egna hemsidor, eller mina kunder) har klagat över det och jag får det som jag vill. Asbra.
Men för att svara ordentligt på huvudinlägget; Ja, tabeller är ute.
Hur ofta brukar besökare "klaga" och påpeka att något är knas eller att de inte kan ta del av informationen? Hur ofta har du själv "klagat"?
Det funkar inte riktigt så längre, om det gjort det någon gång ens. När man som besökare stöter på patrull går man raskt vidare till nästa sajt som förhoppningsvis fungerar bättre.
Och för att detta inlägg ska vara relevant för tråden håller jag med om att tabeller för layout är ute. Sedan ganska länge faktiskt. :)
Det är bättre att bygga upp din sida utan tabeller men det otroligt mycket viktigare att dina besökare upplever sidan som lättillgänglig och att den innehåller bra information.
Nu för tiden är det mer inne att missbruka floats. ;)
Det är tyvärr så att mha tabeller så fungerar visas sidan likadant i dom flesta webläsare än om man bygger sidan utan tabeller.
Det är inte utan anledning som ex. google kör med tabeller.
Däremot ser källkoden "snyggare" ut och är mera rätt med CSS men det är ointressant för dom flesta, dom flesta ser ju bara den renderade sidan.
Oavset hur du väljer att bygga sidorna se till att dom valideras, på html koden och css koden.
Vill också påpeka att CSS-sidor oftast fungerar bättre än tabell-sidor framför allt på mobiltelefoner. Även om vi inte bryr oss om semantik eller korrekthet så är tabellsidor oftast föga användbara med mobiltelefon, eftersom (1) man (som författare av sidan) inte har samma kontroll över i vilken ordning innehållet ska komma (tex innehållet först och sekundärt innehåll och navigering efter det) och (2) texten kan klämmas ihop till kolumner, där varje kolumn kanske bara är några bokstäver breda.
zcorpan skrev:
Nu för tiden är det mer inne att missbruka floats. ;)
jag läste denna och jag kan inte riktigt förstå vad han menar med detta? han har ju inget annat förslag på hur man kan lösa tex en tre-kolumns design :q om man inte väljer att använda tabeller eller någon css3 multicolumn layout (http://www.alistapart.com/articles/css3multicolumn)
Så hur ska man göra istället?
mv icaaq
display:table ligger nära till hands, alternativt absolut positionering eller nåt från CSS3 advanced layout module. Förutom absolut positionering (som inte fungerar för alla layouter) är det inget som fungerar i IE än. :(
precis, man ska inte gå till överdrift men det finns ju inga andra alternativ i dagsläget.
mv icaaq
Floats är ett rent helvete om man tänker efter.
Dom tar inte upp någon plats, så man måste hålla på och trixa med clear.
Sen är dom ganska oförutsägbara. Det räcker att en float blir en pixel för stor så flyger den iväg åt alla håll och kanter.
Det är fasen att IE7 inte har stöd för display:table mfl, då hade vi kunnat börja använda CSS på allvar och sätta punkt för tabell-debatten för gott.
Det var just därför jag började ämnet - av det jag hunnit trixa så är floatträsket precis så som du säger. Har en känsla av att webbläsarna kommer att uppgradera sina css-tolkningar de närmaste åren. Men, man måste ju ligga lite före sin tid, så vi får väl fortsätta klafsa omkring i dyn.
Troxy skrev:
Floats är ett rent helvete om man tänker efter.
Håller inte alls med.
Tycker det är super att få dem att flyga när fönstret är för litet, men självklart i rätt ordning... Med rätt anpassade float divar så passar de direkt i mobiler...
Det är väl inte floats i sig som artikeln handlade om utan att man använder minusmarginaler på dem för att få dem att fungera som om de var absolut positionerade och byta plats med varandra. Åtminstone i några av exemplen de visade.
Nåja jag håller mig kvar i float-träsket så länge jag håller mig flytande :)