webForumDet fria alternativet

Videofönster

3 svar · 418 visningar · startad av dynamic

dynamicMedlem sedan jan. 200784 inlägg

Hej!
Är ganska ny på webbdesign men jag har lärt mig grunderna i html och css och kör lite dreamweaver. Jag undrar nu hur jag kodar för att skapa ett fönster på en sida där mina videofiler kan spelas upp (helst flash). När man trycker på olika filmrubriker ska resp film spelas i fönstret. Jag kan kodningen av själva videofilerna och flash, jag behöver bara lära mig hur man löser det via css och xhtml. Inte ska jag väl behöva skapa en iframe, går det inte att lösa med att synlig/osynliggöra lager? Vill helst slippa javascript (enklare script är dock ok)
Tack

M@rtinMedlem sedan dec. 19991 214 inlägg

Frames eller iframes är nog tyvärr nästan nödvändigt om du inte använder något serverspråk som t.ex. php. Annars är det väldigt svårt att få din lista med filmer på samma sida om du inte lägger in den manuellt på varje sida men det är ju ingen bra lösning för då måste du uppdatera den i varje fil varje gång du lägger till ett filmklipp.

Så iframes är nog det enda rätta om du inte kan eller har tänkt lära dig något serverspråk.

dynamicMedlem sedan jan. 200784 inlägg

Kanske något enklare javascript?

KrikoMedlem sedan dec. 2006283 inlägg

Nja, jag vet inte vad du kallar för "enkelt", men med tanke på ditt första inlägg så är nog svaret "nej".

Genererad på 381 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb