webForumDet fria alternativet

Internet Explorer vägrar visa min sida. (Vad annars?)

6 svar · 620 visningar · startad av Kriko

KrikoMedlem sedan dec. 2006382 inlägg

Sitter här och har gjort en lösenordsgenerator.
Sidan är kodad i strict XHTML och gått igenom validering både vad gäller XHTML och inlay CSS.
I Firefox fungerar den prima, men IE vägrar att visa den HELT!
Det är bara vitt helt enkelt. Vad kan detta bero på?

http://213.67.48.7/pwdgen

någon som vet?
Tacksam för svar.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Jag gissar på att det fungerar om du byter

<script type="text/javascript" src="pwdgen.js" />

mot

<script type="text/javascript" src="pwdgen.js"></script>

Det gjorde det. Och nu när jag tänker på det tror jag att jag haft samma problem tidigare med IE.

Hur som helst, tusen tack, @nders!

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Vill bara påpeka att IE är korrekt och Firefox är fel (en bugg som är fixad i Firefox 3).

Jaha ja. Det var då mer än jag visste. Trodde bestämt att det skulle vara kort slut på alla taggar i XHTML utan innehåll.

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

I X(HT)ML är det tillåtet, ja. Men du använder inte XHTML, utan HTML. (Servern säger text/html.) Och </script> är obligatorisk i HTML. :)

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...
Om vi skall vara riktigt noga handlar frågan om "bakåtkompatibel XHTML" och i XHTML-rekommendationens tillägg för bakåtkompatibilitet ("Appendix C") framgår det att man inte kan/får/bör använda "kortslutningsformen" för element som inte är deklarerade som #EMPTY dvs <br /> är OK, men inte <p />, <div /> eller <script /> när man skickar sin XHTML som text/html.

För som zcrorpan säger - så fort du skickar XHTML som text/html kommer koden du skickar att tolkas som HTML av mottagande webbläsare ), vilket är orsaken till att reglerna i "Appendix C" behövs till att börja med...

Och att det överhuvudtaget funkar beror då enbart på att man kan förlita sig på att olika webbläsares felhantering per definition beter sig likadant när den hittar saker som egentligen inte ingår i HTML - och helt enkelt ignorerar dem.

... men XHTML är det likväl och inte HTML ;)

Analogi:
En Ferrari blir inte en traktor bara för att man förser den med varningstriangel bak och kör den på grusvägar, även om man troligen skulle kunna lita på att kossorna man kör förbi blir lurade av det ;)

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)