Tjena
Jag har köpt och implementerat RTE WYSIWYG Editor till en kund.
Nu upptäckte jag precis att när man editerar text med editorn så blir det "egen" höjd (läs _för_ mycket mellanrum) mellan mina radbrytningar.
Koden som skapas ser ut såhär:
<div id="pagecontent_spec">
<p class="page_topic">Frågor och Svar</p>
<p class="wysiwyg_pre">
<span style="font-weight: bold;">Micke testar<span style="font-weight: bold;"><br style=""></span></span>
Funkar det som det ska?<br>
- Vet inte...<br><br>
<span style="font-weight: bold;">Nytt stycke...<br></span>
Ännu mera text...<span style="font-weight: bold;"><span style="font-weight: bold;"><br></span></span></p>
</div>
Jo, jag vet att koden verkligen inte är den finaste, men det är den koden som editorn själv skapar.
Mitt resultat ser ni på den bild jag bifogar.
Nu vill ha få "normalt" radavstånd, kan jag göra något för att minska det?
Tack på förhand!
/r De röda strecken på bilden har ritat dit i efterhand, för att förtydliga mitt stora radavstånd ;)
Det går inte att se vad du har för lineheight i den koden du skickade. Vad finns i body t.ex?
Någonstans står det antingen line-height eller font storlek/lineheight... i css.
Tjena
Jag testade faktiskt att lägga till:
br { line-height: 0.2em; } i min css och då händer inget alls.
Förmodligen ligger det nått nånstans som gör att det ignoreras.
Till saken hör att det här är ett jobb jag tagit över, koden är i väldigt taskigt skick och består i nuläget av 3 olika css'er, så dubbletter _kan_ förekomma av saker.
Hmm...
Blir det skillnad om du mekar med line-height i t.ex. stildeklarationerna för .wysiwyg_pre eller #pagecontent_spec? ;)
Nepps, det blir ingen skillnad, men nu upptäckte jag problemet.
Han som gjrot sidan har slarvat till det och satt line-height på både body {} samt p {}.
Med det borttaget så glider raderna ihop igen.
En WYSIWYG som gör fetstilt text med spans? :o Har du prövat att ersätta alla spans med vanliga <strong>-taggar?
r\ Jag såg att tråden var löst, men ville ändå påpeka...
Är man ute efter att styla texten grafiskt och inte lägga in någon betoning är spans (stylad med css) helt okej att använda. Men om man vill betona något är det bättre att använda strong- eller em-elementen. Så beroende på vad man är ute efter håller jag med dig. :)