Hej!
hur gör jag för att placera tre divar på en rad...
div 1 div 2 div 3
som jag får det just nu är det
div 1 div 2
div 3
då kör jag floatleft på alla, väljer jag istället floatright på den till högra så hamnar den ändå nedför men den ligger dock på höger sida då, hur löser man det?
Tja, för att återanvända mitt exempel som jag postade för nån timme sedan så kan du kolla in den här filen.
Detta är bara ett sätt av många, och gäller väl mer för sidlayouter. Om du vill lägga små divar bredvid varandra så är det float:left; på alla som gäller. Och se till att det finns tillräckligt med plats för alla tre divar. (Kör du med % kan det bli lite konstigt ibland, särskillt i IE.)
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg
pakmannen skrev:
Detta är bara ett sätt av många, och gäller väl mer för sidlayouter. Om du vill lägga små divar bredvid varandra så är det float:left; på alla som gäller. Och se till att det finns tillräckligt med plats för alla tre divar. (Kör du med % kan det bli lite konstigt ibland, särskillt i IE.)
Hur ser man till att det finns plats? Det beror ju på skärmupplösning och fönsterstorlek... Om inte % funkar, vad gör man då?
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg
silfver skrev:
min-width fungerar ju.
Hmm... är inte min-width en property på fönstret? Om man inte kan använda procent, hur delar man upp denna min-width över de olika divarna? (Nybörjare när det gäller properties...)
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg 'min-width' gäller för precis samma element som 'width' gäller för. Du kan använda vilken enhet du vill. % är relativt till den tillgängliga bredden, em är relativt till textstorleken.
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg div 1, 2 och 3 = float: left; width: 33%;
Men då får du inte ha nån padding eller kant på boxarna... Eftersom de bredderna läggs till utanpå... Då tar det för stor plats!
Lägg då en div inuti där du kan ha padding ock kant.