IE har ju som vi alla vet lite problem när det kommer till floats. Någon som vet hur jag kan undvika följande problem:
- Har en #container som är width:auto; (ett måste)
- Innuti har jag många små divs med float:left; och en fast bredd (bilder)
IE förstår inte bredden "auto" på #container utan räknar med en bredd som går ända ut till högra kanten av webbläsaren, vilket alltså gör att float divarna hamnar utanför #container, då den INTE går ändå ut till högra kanten.
(Kan posta lite screenshots senare..)
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg Det borde väl räcka med att du clearar din #container? Om inte så visa lite kod.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg IE kanske vill ha hasLayout på #container. Testa med zoom:1 tex.
Läser på om hasLayout.. Tack för tipset.
Har lagt upp en liten testfil: Problem uppstår i IE
Jajamän, hasLayout var ju precis det jag sökte. Intressant läsning faktiskt. Har hört talas om och använt The Holly Hack tidigare, men nu förstår jag vad det innebär och när det behöver användas.
Tack! :bire
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Tjenare,
zoom:1; finns dock inte med i någon css-specifikation, jag skulle rekomendera dig att använda height: 1% istället.
/red. i en conditionalcommentad ie-specifik css alltså :)
mv icaaq
Yes, det är det som menas med "The Holly Hack". Fast tydligen är det säkrare att köra med height:1px; istället för %.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
pakmannen skrev:
Fast tydligen är det säkrare att köra med height:1px; istället för %.
Isf måste du ange det endast för IE5/6 eftersom annars blir elementet 1px högt (som sig bör) i andra webbläsare, inkl IE7. Jag skulle dock rekommendera att inte använda height alls eftersom det inte fungerar som förväntat i alla lägen. zoom:1 är inte giltig CSS men det spelar ingen större roll, för webbläsare som inte förstår det måste ignorera det och då gör det ingen skada. Det gör ingenting för IE heller mer än att trigga hasLayout och fungerar i alla lägen även i IE7 (förutom IE5.01, men vem bryr sig?). Och har man det bakom en CC så spelar det ännu mindre roll om det är giltig CSS eller inte eftersom det bara är IE som ser det. :)