webForumDet fria alternativet

Olika root lokalt och remote. Hur underlätta länkningen?

HTML & CSS

6 svar · 452 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Hej,

Håller på med en ganska omfattande webbplats. Olika kategorier, massor med sidor. Har därför menyerna som includes och länkarna är rootrelaterade för att funka i alla sidor.

Använder Dreamweaver och egen Apache att utveckla på. Men min remote host har ett annat filsystem och root är annorlunda (ett eller två steg mer). Kan inte använda meta-tagg med "base URL" eftersom länkar till en massa bilder och annat kommer att vara relativa.

Finns det nåt smart sätt att ordna så att root blir samma på både lokala och remote (vad kallas "remote" på svenska förresten?) server?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Finns inget enhetligt sätt att göra det på*, förutom att använda relativa sökvägar i alla filer. Vore jag du skulle jag konfa utvecklingsburken så att den har samma rot som på webbhotellet. Det kommer bespara dig en massa problem.

*) En del webbramverk har metoder för att mappa URL:er inom en webapp mot den sökväg webappen har på servern. Vad använder du för teknik?

spango skrev:

Finns inget enhetligt sätt att göra det på*, förutom att använda relativa sökvägar i alla filer. Vore jag du skulle jag konfa utvecklingsburken så att den har samma rot som på webbhotellet. Det kommer bespara dig en massa problem.

*) En del webbramverk har metoder för att mappa URL:er inom en webapp mot den sökväg webappen har på servern. Vad använder du för teknik?

Hej,

Tack för svar!
Jo, att det kommer att bespara mig problem förstår jag. Det är ju därför jag ställer frågan. :)
Försöker ordna egna burken (en Mac) så att rooten blir samma. Dokumentrelativa länkar är ju inte aktuella eftersom menyerna inte kommer att funka i alla sidor då.
Har aldrig hört termen "webbramverk" tidigare så jag har ingen aning om vad du menar.
Förstår inte heller vad du menar med "teknik". Jag använder html och php med en skvätt MySQL.... :OO

Får tills vidare ha två varianter av menyerna. En med lokal root, och en som funkar på remote host. Lite pyssel som jag gärna sluppit, men det får väl går ändå tills jag fixat samma root....

Fixat. :)
Det var ju enklare än jag trodde...

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Danne V skrev:

Har aldrig hört termen "webbramverk" tidigare så jag har ingen aning om vad du menar.
Förstår inte heller vad du menar med "teknik". Jag använder html och php med en skvätt MySQL.... :OO

Ah. PHP har mig veterligen inget vettigt ramverk till sig så du kan bortse från det ;) men bra att du löste problemet iaf.

Jo, jag använde en low-tech teknik. :)
Root i den egna burken var bara ett snedstreck. Inget mer. I remote host var root typ usr/web2/user/public_html/.
Så jag bara skapade samma foldrar i egen root och flyttade hela sajten från root-nivå ner till mappen "public_html" och gjorde om alla länkar. Med lite search & replace så gick det på 5 minuter.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Danne V skrev:

(vad kallas "remote" på svenska förresten?) server?

Avlägsen.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)