webForumDet fria alternativet

Lyckas inte få till layouten med div och css

HTML & CSS

6 svar · 438 visningar · startad av robbanf

Medlem sedan maj 200349 inlägg
Frågan#1

Nu känner jag mig verkligen som den amatör och nybörjare jag är, jag har suttit i ett par timmar med detta till synes busenkla problem men får det helt enkelt inte att funka.

Jag har ritat en bild där jag även skrivit en liten förklaring på problemet. Jag vill inte använda tabeller till min layout utan endast div.

Tacksam för lite hjälp!

layoutproblem.jpg
Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...
Den här artikeln bör kunna vara till hjälp: http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/

Medlem sedan jan. 2005257 inlägg

robbanf skrev:

Nu känner jag mig verkligen som den amatör och nybörjare jag är, jag har suttit i ett par timmar med detta till synes busenkla problem men får det helt enkelt inte att funka.

Jag har ritat en bild där jag även skrivit en liten förklaring på problemet. Jag vill inte använda tabeller till min layout utan endast div.

Tacksam för lite hjälp!

Är det något sånt här du vill åstadkomma? Här ser du ungefär hur det är uppbyggt(lagt till border samt padding på #container).

Men jag måste varna för att det inte ser så jättebra ut för oss med widescreen och hög upplösning. Jag skulle föredra fasta mått, istället för procent :)

Högerkolumnen måste vara 200 pixlar bred hela tiden, det är det som är det krångliga. Med tabeller går det att lösa men det vore skönt att slippa.

Jag kommer köra med max-width/height också (och nåt alternativ som funkar med IE) så det ska kunna vara läsbart i alla upplösningar.

Uppfattade inte det där om 200px. Men det borde vara lätt åtgärdat. Fungerar det här (eller det här)?

Det där var precis som jag tänkt mig det, tack så mycket för hjälpen!

robbanf skrev:

Det där var precis som jag tänkt mig det, tack så mycket för hjälpen!

Ingen fara :)

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)