webForumDet fria alternativet

bifoga fil i cgi formmail? Ej php eller asp

6 svar · 616 visningar · startad av Ann-Sofie

Ann-SofieMedlem sedan mars 2003136 inlägg

Hej

Jag har letat här efter tidigare trådar i ämnet men det verkar som att alla löser det med php eller asp. Går det inte att skicka med en fil via ett formmail med bara html?

Jag har ett cgi formmail där allt funkar som det ska. Har försökt lägga in att man ska kunna skicka med en fil (ett foto) med formuläret men känner mig osäker på om det måste till databas koppling eller om det kan fungera även via ett formmail?

Mitt försök hittills funkar inte, då kommer bara länken med i mejlet där fotot ligger på avsändarens hårddisk. Formuläret ligger i en tabell och cellerna där "bifoga fil"-infon ligger se ut så här:

<tr><td colspan="3">Infoga foto: </td><td width="248"><input type="file" name="foto"/></td>
       </tr>

Tacksam för hjälp!
Ann-Sofie

tydalMedlem sedan juni 20033 788 inlägg

För att filen ska skickas med måste du lägga till ett attribut i form-taggen:

enctype="multipart/form-data"

Exempelvis:

<form enctype="multipart/form-data" method="post" action="?">

Ska det funka även om man inte har databas? Jag har testat men jag får inte med någon bifogad fil...

Ska jag ändra något i mitt formmail också kanske?

/ann-sofie

Databas är inget krav. Däremot är det ju - som du förstått - smidigt att lösa med php eller asp :-)

Om du gör html-koden enligt mina instruktioner så kommer filen att skickas med, men sen måste ju också skriptet som tar emot formuläret (action-attributet på form-taggen) ta emot filen och göra något vettigt med den (spara på servern exempelvis, eller i ditt fall kanske bifoga det i e-postmeddelandet).

Så, ja, om ditt cgi-skript inte hanterar den uppladdade filen måste du ändra där så den gör det.

sitter just nu och kollar i scriptet men kan inte förstå var jag ska göra för ändring... vet av erfarenhet att det är dumt att pilla på ett formmail om man inte vet vad det är man gör.

Det känns som du kan det här tydal!!??!! Vet du vad jag ska justera i formmail för att den ska ta hand om filen?

Php kan jag och där är det här lätt att göra. CGI-skript är lite bökigare. De brukar väl oftast vara skrivna i Perl, och det språket kan jag inte så bra.

ok vad synd... webbhotellet tillåter php men ingenting är skrivet i det. Skulle jag kunna lägga in det enkelt i formulär-dokumentet eller hur fungerar det?

Genererad på 391 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb