webForumDet fria alternativet

Css-prioriteringsordning

3 svar · 415 visningar · startad av gocka

gockaMedlem sedan okt. 20057 inlägg

På en tenta vi haft nyligen hävdar min lärare att jag svarat fel vilket jag hävdar att jag inte har.

Frågan innebar att man utifrån ett exempel skulle tala om hur texten skulle komma att se ut.
Här är koden !

Jag har lärt mig att CSS-prioriteringen är följande:
inline overrides
internal overrides
external overrides
browser deafult

Men faktum kvarstår att browsern (FF och IE iaf) inte tolkar det så. Varför? Och vad är riktigt enligt standard?

Läraren hävdar att det står närmast påverkar mest!!!
Denna förklaring har jag aldrig sett eller hört någonstans.

Nu sitter jag och letar frenetiskt efter bevis på vilket av det som stämmer. På W3Schools hävdar de att jag har rätt men jag har inte lyckats hitta ngt på W3.org där jag hittat fakta som sågat en del av de andra frågorna på tentan.

Har jag fel? (snälla säg att jag inte har det)

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Se specifikationen.

Den första deklarationen som har en "!important" vinner.

Annars (om ingen av deklarationerna har "!important"), författarens deklaration vinner över användarens deklaration vinner över webbläsarens deklaration.

Annars (om deklarationerna kommer från samma destination), den med högst specificitet vinner.

Annars (om deklarationerna har samma specificitet) vinner den "sista". Det spelar ingen roll om det kommer från <style> eller <link>.

style="" har alltid högre specificitet än andra deklarationer.

gockaMedlem sedan okt. 20057 inlägg

Hmmm!
Lte mer avancerade regeler än att "närmast vinner"! alltså iaf, men i detta fallet blir det ju så.

Jag får väl erkänna mig besegrad på denna fråga på tentan då :(

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Du kanske borde påpeka det för din lärare, eftersom "närmast vinner" är i bästa fall vilseledande. Närmast vad?

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)