QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Hej,
Man läser rätt mycket på forum om att man ska inte använda det och det för det påverkar det om det är avstängt etc. Till exempel javascript. Men ska man verkligen behöva ta hänsyn till det idag? Flash kan man förstå även om väldigt många har det men javascript?
Jag har nästan alltid använt javascript till validering av mina formulär osv vilket är både enkelt och smidigt. Aldrig hört någon klaga på den delen heller.
Nu på den senaste tiden har jag experimenterat med en lite finare version av detta med hjälp divar och lager. Vilket gör att jag kan designa "felrutan" efter sidans design osv. Men även här behöver jag javascript? Och hur gör man med xhtml och innerhtml?
I och med att systemet retunerar väldigt många olika felmeddelanden så har jag använt innerhtml för att uppdatera lagret som visar felen. Går det att göra på något annat sätt med xhtml?
Till slut, vissa av er kommer antagligen säga att man ska utveckla sidan så att den fungerar och att användaren kan ta del av fel även om man har javascript avaktiverat. Men jisses, vad är det för mening att använda javascript överhuvudtaget då?
Är lite förvirrad av allt snack som man hör idag... :)
<script type="text/javascript">
function closePWN() {
document.getElementById("PWNID").style.display="none";
}
function openPWN(value, type) {
if (value != "") {
document.getElementById("PWNID").style.display="block";
document.getElementById("PWNIDERROR").innerHTML = value;
document.location.href = "#pw";
if (type == 0) {
document.getElementById("PWNIDERRORTOPIC").innerHTML = "{/literal}{$global.errortopic}{literal}";
} else {
document.getElementById("PWNIDERRORTOPIC").innerHTML = "{/literal}{$global.msgtopic}{literal}";
}
}
}
</script>
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
Qimen skrev:
Till slut, vissa av er kommer antagligen säga att man ska utveckla sidan så att den fungerar och att användaren kan ta del av fel även om man har javascript avaktiverat. Men jisses, vad är det för mening att använda javascript överhuvudtaget då?
För att du ger de 95% av dina besökare som har Javascript en sexigare upplevelse, utan att du slipper tappa de 5% av dina besökare?
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Men går det att kolla om användaren har javascript aktiverat eller ej då? Blir ju lite fel om man visar felet gånger två.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Jag fattar inte riktigt frågan, jag postade bara här för att flejma ;) men om det var det du frågade, så nej, det går inte att uppdatera sidan utan javascript eller en roundtrip till servern. Vad gäller validering måste du ju ändå ha det på serversidan, av säkerhetsskäl om inte annat.
Och att "kolla om användaren har Javascript" går bara att göra med Javascript. Det enda du har att tillgå för de som har JS avslaget är <noscript>.
QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg Självklart har jag valideringen på servernsidan men för att göra det hela snyggare och inte behöva blanda standard js alertrutor med tråkiga textrader genererade av servern så har jag gjort på detta sättet.
Kanske borde jag ta en titt på DOM/AJAX, innerhtml är ju i vilket fall som helst förlegat.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Allt handlar om vilken målgrupp du har. Bygger du en hemsida åt kommunen måste den fungera utan JavaScript. Bygger du en intern webbapplikation åt Volvo kan den vara överöst med JavaScript och IE-specifika lösningar.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
Qimen skrev:
Kanske borde jag ta en titt på DOM/AJAX, innerhtml är ju i vilket fall som helst förlegat.
Vill du bygga upp HTML dynamiskt med script/DOM kan du använda document.createElement, document.createTextNode och grabbarna. Det är inte nödvändigtvis helt jättesmidigt alltid.
<ul id="errorMessages"></ul>
<script type="text/javascript">
var li = document.createElement("li");
var msg = document.createTextNode("Nu har du gjort fel IGEN!");
li.appendChild(msg); // lägg in text i <li>
document.getElementById("errorMessages").appendChild(li); // lägg in <li> i <ul>
</script>