Jag har inte förståt vad dem här h1, h2 är till för och hur dem används kan nån förklara?
kolla in på: http://www.webdesignskolan.com/
och klicka på CSS grunder, där får du lite förklaringar : )
det ända felet jag kan hitta i din kod är ground istället för background.
jag har iofs aldrig använt "em" så jag kan inte kommentera det : )
h1 osv är för olika rubriker. Du börjar med h1 som huvudrubrik och sedan h2 för underrubriker.
Du har angett 2 em för storlek på bokstäverna i body vilket är väldigt stort. Det vanliga är någonstans mellan 0.7 till 0.9 ungefär... det bör i vilket fall vara mindre än de du har i rubrikerna.
em är en relativ storlek som användaren kan förstora i IE.
De andra webläsarna förstorar även px.
För att få enklast att räkna bör du sätta din basfont till 10px.
Eftersom basfonten är 16px tar man 62.5% av det.
*{margin:0; padding:0;}
/*nollar alla marginaler, sedan sätter du dem där du behöver dem. enklast.*/
body{
margin:0; /*behövs igen för body (ev för html{} också, men brukar jag ej ha)*/
padding:0;
font:62.5%/1.5 Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
color:#FFF;
}
h1{font-size:2em;} /*10x2=20px*/
h2{font-size:1.25em; /*10x1.25=12.5px*/
h3-h6 om man behöver dem.
OBS! CSS, liksom all programmering, kan man göra på olika sätt, och jag gör som de flesta gör. Bli dock inte förvånad om du hittar andra sätt att koda på.
hn-taggarna behövs även för att sökmotorerna ska veta vad som är viktigt på sidan, h1 är det viktigaste. Även för de som behöver hjälpmedel för webbläsaren behöver veta vad hur strukturen på sidan är uppbyggd.
Jag antar att bara experimenterar med typografin i exemplet för att se hur saker och ting funkar. Ett bra sätt att lära sig. Kolla gärna information om typografi på webben. T ex http://webtypography.net/toc/ .
Kommentar om ditt CSS-exempel:
Ta det lugnt med formateringen av p-taggen. Som det är nu så är det rätt saftigt avstånd mellan bokstäverna och det blir ganska jobbigt att läsa.
Någon av rubrik-taggarna H1-H6 kanske skulle funka bättre att formge så dramatiskt, eftersom rubriker inte brukar innehålla så mycket text.
EDIT: Jag vill ha h1: vanlig arial,helvetica - vanlig storlek (vet inte vad det är :()
h2: arial,helvetica med FET Text - Vanlig storlek
h3: arial,helvetica med FET Text (+0 står det i dreamweaver men jag vet inte vad det blir i pixlar)
Skulle vart snällt om ni kunde hjälpa mig med dem också =)
Ang "vanlig storlek" vet inte vi heller vad det är för din webb. Det kan vara 8 px, eller 33px. OM du menar vad som är vanligt generellt får du 9px eller 10px.
Dock gäller det för brödtext, för rubriker bör det vara lite större.
Utgå från denna kod.
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>titel</title>
<style>
body{font:62.5%/1.5 Arial, Helvetica, sans-serif; color:#000;}
p{/*tom, blir 10px, eftersom 62.5x16=10*/}
h2{font-size:1.25em;} /*10x1.25=12.5px*/
h3{font-size:1.1em;} /*10x1.1=11px*/
</style>
</head>
<body>
<h1>h1h1h1h1h1</h1>
<h2>h2h2h2h2h2</h2>
<h3>h3h3h3h3h3</h3>
<p>paragraf-text paragraf-text paragraf-text paragraf-text</p>
</body>
</html>
En liten notis bara... :) Den här doctypen är lika dålig som ingen doctype för den triggar quirks mode. Jag skulle rekommendera en "Strict" doctype eller den kortare varianten ovan.
En liten notis bara... :) Den här doctypen är lika dålig som ingen doctype för den triggar quirks mode. Jag skulle rekommendera en "Strict" doctype eller den kortare varianten ovan.
Säkerligen.
Det är den som HomeSite själv skriver som standard, och den har jag aldrig brytt mig om att byta till det jag vanligen använder, som kommer från återanvända filer. I detta fall gjorde jag koden från början.
Ang "vanlig storlek" vet inte vi heller vad det är för din webb. Det kan vara 8 px, eller 33px. OM du menar vad som är vanligt generellt får du 9px eller 10px.
Dock gäller det för brödtext, för rubriker bör det vara lite större.
Utgå från denna kod.
<html>
<head>
<title>titel</title>
<style>
body{font:62.5%/1.5 Arial, Helvetica, sans-serif; color:#000;}
p{/*tom, blir 10px, eftersom 62.5x16=10*/}
h2{font-size:1.25em;} /*10x1.25=12.5px*/
h3{font-size:1.1em;} /*10x1.1=11px*/
</style>
</head>
<body>
<h1>h1h1h1h1h1</h1>
<h2>h2h2h2h2h2</h2>
<h3>h3h3h3h3h3</h3>
<p>paragraf-text paragraf-text paragraf-text paragraf-text</p>
</body>
</html>
Vad menar du med: <h3>h3h3h3h3h3</h3> (Ska det inte stå eller? :S)
Och samma sak med: <p>paragraf-text paragraf-text paragraf-text paragraf-text</p>
VIKTIGA: hur lägger jag in en css script på en sida.. genom att skriva in den koden jag skrev överst eller ska man includa.. har inte förstått.
<!doctype html>
<html>
<head>
<title>titel</title>
</head>
<body>
<h1>h1</h1>
<h2>h2</h2>
<h3>h3</h3>
<p>paragraf-text<br>och lite mer text! </p>
</body>
</html>
Klistra in den i anteckningar och spara som test.html
När du gjort det så öppnar du filen med den webläsare du har.
Då ser du hur det ser ut utan css.
Ta sedan någon av de förslag på css du fått och klistra in det i head och mickla sedan med värdena för att se hur de ändras. Eller ta din egen du hade från början. Här:
Den är lite lättare att förstå än de som är forkortade.
Hoppas det blir lite lättare att förstå då :-)
Vi låter kanske lite olika med hur man gör med css. Det bästa är att lägga den i en egen fil som man länkar till. Men när man testar sig fram och provar kan det vara lite lättare att bara ha en fil att "leka" med och då placeras den i head.