webForumDet fria alternativet

Problem med CSS i IE6/Win

3 svar · 443 visningar · startad av Danne V

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Hej,

Hoppas nån kan ge tips...
Kolla denna i IE: http://8.6.223.25/~facom/
Kolla sedan i t.ex. Firefox. Det är så den ska se ut, och det är så menyn ska funka.
(OBS: Den ska inte vara sådär färgglad när den är klar. Jag har bara lagt in färger i divvarna för att kunna se var dom finns).

Problemen är alltså två:

1. Den orangea divven (#contentColumn) ramlar ner i IE/Win. Den och den gröna divven (#menuColumn) ligger i en absolut positionerad div (den röda #content). Har testa olika hack utan att lyckas. har också räknat och räknat de olika bredderan femtielva gånger och är ganska säker på att dom stämmer.

2. Lite överkurs: Undermenyerna poppar ut alldeles åt helsike för långt bort, ca 200 pixlar (vilket händelsevis är ungefär bredden på hela menypaketet). Jag jobbar på Mac och stilsatte menyn ganska länge innan jag till slut testade på en PC, så jag kan inte gå bakåt eftersom jag helt enkelt inte minns stegen. Jag ska fråga på projectseven.com senare, eller t.o.m. göra om hela menyn, men tänkte att någon kanske enkelt hittar felet.

All hjälp, tips och vinkar mottages med oändlig tacksamhet....

Problemen lösta.
Pust.

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Förklara gärna hur. ;)

silfver skrev:

Förklara gärna hur. ;)

Jäklar....jag brukar alltid göra det, men den här gången var det så invecklat att det inte går. Så jag tänkte ducka frågan. Men åkej:

1. Menyn: Tydligen har IE5-6/Win problem med align:right ibland. Det var det jag hade på <li> i menyn. Jag tog bort align:right från den taggen och satte den istället på <a>. Då funkade det.

2. divven som inte ville komma upp: Jag hade en bakgrundsbild i den divven. Bilden var tvungen att passa ihop med en annan bild och måste därför ligga så långt ut till höger det överhuvudtaget gick. Då tyckte IE5-6/Win att divven inte fick plats längre, utan puttade ner den. Så jag la den divven i en annan div och flyttade över bakgrundsbilden och gjorde några andra ändringar. Orkar tyvärr inte dra alltihop. Då måste jag sitta här o skriva till på torsdag och ingen kommer ändå att orka läsa igenom det....

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)