Om jag t ex har angivit #FF2828 (ljusturkos) som färg på mina länkar så är ju texten lättläst mot en #150077 (dvs mörkblå) bakgrund.
Men ibland så vill man ju ha en textruta med en annan bakgrundsfärg så för det har jag skrivit
.lina { background-color: #7EB6FA; color: #000000}
Men dom A-taggar som ligger i t ex en TD eller DIV av classen "lina" har ju förstås fortfarande färgen #FF2828 vilket är svårläst mot den mellanblåa bakgrunden. Jag har gjort så att jag skapat en class "link2" som ger färgen #BB000E(typ vinrött) som jag har för länkar i "lina"-fält.
Så att jag med andra ord skriver så här:
<div class="lina">
Text <a href="http://www.someserver.com" class="link2">Länk</a>
</div>
Men är det möjligt på något sätt att automatiskt få alla A-taggar som ligger i objekt av classen "lina" att få färgen #BB000E genom att lägga till en rad i CSS:en, eller ska jag fortsätta använda classen "link2"?
Är väl inte sådär supernödvändigt, men det skulle vara himla nice om det gick.
Avancerad CSS?
2 svar · 330 visningar · startad av higa
Bra ide...Men jag kan inte komma på något sått att lösa det annant än att fortsätta med en egen class(finns kanske något sätt att "tvångs-ärva", men antagligen är det lite opålitlig, och du måste ändå tala om att länken skal ärva egenskaper från diven)
------------------
/frankof
Respektlös??!! Jag?!, Nej det är värre än så, förakt kallas det!!
Men är det möjligt på något sätt att automatiskt få alla A-taggar som ligger i objekt av classen "lina" att få färgen #BB000E genom att lägga till en rad i CSS:en
Ja...
.lina a {
color: #BB000E;
}
------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind