Varför kör google tabelldesign
7 svar · 789 visningar · startad av Addeladde
Varför inte? Det fungerar ju?
Svaret är antagligen att sidorna gjordes när tabelldesign var populärt och innan CSSdesign slog igenom.
Dessutom fungerar tabelldesign i alla gamla webbläsare, Google om några är väl intresserade av att sidorna ska se bra ut även i dessa webbläsare. Jag tror att Google prioriterar detta före att följa alla webbstandarder strikt.
Fonttaggar är ju dessutom helt korrekt att använda - i "vanlig" HTML.
Hmm...
En teori är att Google helt enkelt inte bryr sig om webbstandard... http://blog.outer-court.com/archive/2006-08-10-n50.html
Men å andra sidan jobbar de uppenbarligen med tillgänglighet också (och propagerar för att folk skall följa WCAG) - om än bara i "google labs" än så länge... http://labs.google.com/accessible/
En annan teori är att de bara gör som så många andra och bara helt enkelt låter bli att ändra ett gammalt välbeprövat koncept som trots allt uppenbarligen fungerar ;)
Varför de *egentligen* kodar som de gör vete nog bara - Google ;)
Att Google inte följer webbstandarder och samtidigt anställer Ian Hickson för att jobba med just webbstandarder (HTML5, XBL2, CSS2.1 och lite annat) är lite dubbla budskap... :)
Vi kan bara hoppas att Google bättrar sig på den fronten i framtiden så webbutvecklare har en bortförklaring färre om varför de inte bryr sig om webbstandarder ("google bryr sig inte så varför ska jag bry mig?").
Skumt e det i alla fall.
Jag tycker frågan om varför de skulle använda standards vorde intressant att få ett svar på.
Jag tror att de har folk som kan producera kod enligt standards och att de helt enkelt inte brytt sig om att uppdatera koden även om det skulle finnas fördelar med att göra så förefaller föga troligt.
Med tanke på att deras målgrupp är besökare från hela världen och inte specifikt inbitna HTML utvecklare som faktiskt tycker att det faktum att sidan följer standards är av värde i sig har jag svårt att se vad de har att vinna på att göra om sidan.
Som den är nu funkar den och ser ut som den skall i princip varenda webbläsare.
Det skulle den inte göra om de använde CSS för layout. Även om det bara är några enstaka procent som kör med såpass gamla webbläsare så har jag svårt att se varför de skall få en fulare variant av sidan om det går att undvika.
Det är väl bra för tillgängligheten?
Därmed inte sagt att webstandards är värdelösa, men för en såpass enkel layout för en sida med såpass bred målgrupp tror jag google har gjort rätt prioritering.
Jag tycker inte alla sidor måste se till att de fungerar likadant även på 10 år gamla webbläsare, men om någon sida borde göra det så är det google.
Att använda en modern teknik som stänger ute några enstaka % av besökare kan vara berättigat i min mening, men då skall det finnas fördelar för besökare eller underhåll av sidan.
Vad är viktigare för google än att se till att den ser ut och fungerar som den skall för alla besökare?
Vad skulle de vinna på att byta ut sidan mot en strikt validerad version?
Och google är inte det enda "stora internetbolag" som inte följer standards.
Faktum är att jag har svårt att komma på en enda riktigt stor sida som gör det.
Gör väl inget? google är både snabb och funktionell!