hur gör man för att en sökmotor ska indexera hela sidan och inte bara undersidorna när man använder frames?
sökmotorer och frames
12 svar · 690 visningar · startad av WebbisNet
Vad man kan göra är att lägga ett litet Javascript på varje undersida, så att undersidorna alltid öppnas i sitt ramverk, men det var kanske inte svar på din fråga :OO
Hälsningar!
Stefan
indexerar sökmotorn undersidorna och man klickar på den så ska hela sidan öppnas med ramverk, och inte undersidan i ett eget fönster
WebbisNet skrev:
indexerar sökmotorn undersidorna och man klickar på den så ska hela sidan öppnas med ramverk, och inte undersidan i ett eget fönster
Precis! Ett sådant litet Javascript förhindrar att sidorna öppnas utan sitt ramverk. Då bli det precis som du vill att det ska bli :e
Sinnenas Teater skrev:
Precis! Ett sådant litet Javascript förhindrar att sidorna öppnas utan sitt ramverk. Då bli det precis som du vill att det ska bli :e
Hur skriver man det scriptet då?
Lägg in detta överst på alla undersidor, innan <head som du vill skall
laddas i framesetet;
<script type="text/javascript">
if(top.location==location){
top.location.href="http://www.adress.till/frameseten";
}
</script>
Hälsningar!
Stefan
Sinnenas Teater skrev:
Lägg in detta överst på alla undersidor, innan <head som du vill skall
laddas i framesetet;
<script type="text/javascript">
if(top.location==location){
top.location.href="http://www.adress.till/frameseten";
}
</script>Hälsningar!
Stefan
Med reservation för vilka frames du vill ska öppnas :h
Har en sökmotor ens stöd för Javascript? :OO
Nej, de lirar inte Javascript. Använd <noframes> istället, eller ännu hellre, inga frames alls (eftersom de a: är på väg ut ur HTML-standarden och b: inte funkar i alla webbläsare).
<noframes>
Sidan finns <a href="slafs.html">här</a>.
</noframes>
Sen får du se till att det från den länkade HTML-filén går att surfa utan frames.
Alla communities som man ser och de största använder frames och de kan ju inte bygga om hela sajterna bara för att det är omodernt med frames, och jag kan lätt ta bort mina frames men jag laddar in alla filer i en iframe som jag måste ha kvar
WebbisNet skrev:
Alla communities som man ser och de största använder frames och de kan ju inte bygga om hela sajterna bara för att det är omodernt med frames, och jag kan lätt ta bort mina frames men jag laddar in alla filer i en iframe som jag måste ha kvar
Har du något exempel på en community som använder frames?
Javascript-hacket hjälper inte med sökmotorbiten.
lunar har frames, porrigt.se, haket..... har frames till exempel
WebbisNet skrev:
lunar har frames, porrigt.se, haket..... har frames till exempel
Där ser man. Det betyder dock inte att det är bra :)
Dock spelar det inte någon direkt roll för t.ex. Lunar, eftersom det inte finns något som en sökmotor ska indexera. Man måste ju liksom logga in....