webForumDet fria alternativet

textarea

6 svar · 454 visningar · startad av urban hahne

urban hahneMedlem sedan okt. 200622 inlägg

Hej. Jag vill använda en textare för att ta emot text som sedan skall skrivas ut i ett dokument. Tex. 20 rader med 80 tecken. Jag vill därför förhindra att man skriver in fler rader i textarean än vad man får plats med på dokumentet. Alltså när man skrivit fullt i textarean så skall det inte gå att skriva in fler tecken. Går det att fixa? (Kanske med ett jawascript)
mvh
Urban

silfverMedlem sedan apr. 20039 709 inlägg

Ja, det går. Här är en lösning med javascript.

r/ Jag har för mig att man kunde lösa det utan Javascript, i alla fall begränsa antalet tecken, men jag hittar ingen sån lösning. Någon annan här på forumet vet med säkerhet.

Men jag googlade lite och fann fler javascript-lösningar.

perfekt. Tackar!
urban

Är du nöjd med svaret så glöm inte att acceptera tråden som löst! Det underlättar för andra användare när de sedan söker efter samma sak.

Jag kanske var lite snabb när jag sa perfekt. Problemet är ju naturligtvis att antal tecken inte bestämmer när arean verkligen är full. Tecknen är ju olika breda så det blir ju svårt att stoppa exakt vid slutet på textarean om man sätter limit på antal tecken. Så mer förslag önskas.
mvh/u

Kan du inte använda ett monospace-font då, där alla bokstäver och siffror är lika breda? Typ Courier new. :)

Finns det ingen annan lösning får man väl fundra på det men det är ju inte snyggt. Dessutom vill man ju få in så mycket text som möjligt på en begränsad area. Ett sätt vore väl att sätta limit på antal rader i stället för på antalet tecken. Jag är inte så haj på JawaScript. Kanske man ska gå till Jawasriptforumet i stället

Genererad på 377 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb