Kalle MMedlem sedan mars 20041 938 inlägg
Har skapat en CSS som ska visa färg på scrollarna. Har gjort detta i Dreamweaver. Har försökt som en galning att få till så sidorna länkas till denna CSS utan att det funkat.
Till slut fick jag reda på att Dreamweaver lägger till en doctype som inte stämmer överens med W3-orgs standard.
Jag tog bort:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
Och la istället till:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
Funkar men har inte full koll på vad jag gjort :-)
Ställer jag till något nu när jag ändrat till denna doctype för dokumentet?
cayaMedlem sedan aug. 2005514 inlägg
det finns två standarder med tre olika doctypes var. transitional, strict och frames.
standarderna är html 4 resp xhtml 1, den senare tycker jag personligen är att föredra. om du läser på w3 på xhtml så ser du att Dreamweaver inte har helt fel...
stylade scrollar är inte förenligt med den senaste standarden eftersom det drar ner användarvänligheten. att det funkar genom att du lagt till html 4.01 transitional doctype beror på att den är en blandning mellan föregångaren html 3.2 och html 4.01 strict. i html 3.2 var det mesta tillåtet...
imnsho men jag tycker du ska fortsätta med xhtml och strunta i färgade scrollbars...
Kalle MMedlem sedan mars 20041 938 inlägg
Ok! Tack för bra info.
Färgade scrollar=dålig design?
cayaMedlem sedan aug. 2005514 inlägg
färgade scrollar = alltför IE-fokuserad design. en webbdesigner som tänker lite på hur siten ser ut i fler webbläsare än IE vet att det bara är där det funkar. dessutom är det rent uselt designelement ur användarvänlighetsperspektiv.
om du har dålig syn och designern färgat scrollarna så att det bara är en svart pil mot en flerfärgad bakgrund, tror du att du får full tillgång till sidan?
användarvänlighet har inte bara med skärmläsare att göra. det handlar om att de som besöker din sida har olika förutsättningar.
jag vill inte gå så långt så jag säger att färgade scrollar är alltigenom dåligt, det är bara ogenomtänkt.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 295 inlägg
Hmm...
Vara hur det vill med frågan om huruvida det är bra eller dålig design, men svaret på din första fråga är att färgade scrollar (för MSIE) funkar tillsammans med den (X)HTML t.ex. Dreamweaver kokar ihop om du definierar stilarna för dem för html istället för body i din CSS ;)