oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Ja? Måste jag det? Det vet ni ju inte, eftersom jag inte skrivit min fråga än. Så jag tänkte göra det nu...
Jo, så här är det!
Jag har tänkt att lägga en liten "playbar" eller vad man ska kalla det, högst upp på en sida jag håller på med... det är en 1cm hög "del" av sidan där jag ska lägga en mp3-spelare, eller något annat skoj. Nu är min fråga om jag måste använda frames för att göra så att den delen inte uppdateras när man surfar på sidan. Om den uppdateras hela tiden när man byter sida så börjar ju även låten om. Ja ni kanske förstår vad jag är ute efter?
Måste jag använda frames?
:stud
Ozzy
vicMedlem sedan apr. 2006244 inlägg Svaret är nej! Du kan hämta innehållet med ajax. Faktum är att jag själv just stått inför samma problem men jag valde tyvärr frames :(
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Frames är så fult...
Tack för tipset :)
Kan jag lösa det med ajax utan att kunna något om ajax? Måste jag göra stora ändringar på hela siten för att det ska funka?
vicMedlem sedan apr. 2006244 inlägg
oskars skrev:
Frames är så fult...
Tack för tipset :)
Kan jag lösa det med ajax utan att kunna något om ajax? Måste jag göra stora ändringar på hela siten för att det ska funka?
Min lösning innebar inte att framen blev synlig för besökaren (www.znapproductions.com ).
AJAX kan nog kännas lite omständigt om du inte har en susning om javascript
http://www.w3schools.com/ajax/default.asp
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Jag vill gärna ha den synlig för besökaren.. det är inte det som är problemet... vill mest inte ha sidan i en frame :)
ska titta på Ajax nu... kan bara pyttepyttelite om javascript
vicMedlem sedan apr. 2006244 inlägg Det negativa med ajax i det här fallet är att man måste ha javascript aktiverat för att få sidan att fungera, webbläsaren måste kunna läsa xml samt att innehållet på sidan som hämtas med ajax inte kommer indexeras av sökmotorerna
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Aha, fast att dom ska ha javascript aktiverat är inga problem.. ska fundera lite =)
No offense oskar, men kan man kalla sig webbutvecklare om man inte vet hur man kommer bort från frames?
vicMedlem sedan apr. 2006244 inlägg Det finns många "proffesionella" webbutvecklare som använder sig av uråldrig teknik och tjänar rejält bra på det... (inte apropå dig oskar :) )
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Kalliban, du är välkommen att berätta hur man gör, vem eller vad du nu är! Och eftersom du har ett eget lexikon kan du ju slå upp webbutvecklare och berätta vad det är för kriterier för att få kalla sig för "webbutvecklare"!
Vaför ens skriva en sån dum kommentar från din sida?
vic, jepp! Vill dock inte använda frames... men jag vet inte. Orka frames liksom, har inte använt såna på år och dar.
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Just i detta fallet så är väl frames en alldeles lysande lösning?
Det spelar väl ingen roll om det är en gammal teknik så länge det funkar?
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg Quid, nä du har ju så rätt! Jag har mest lyssnat på att det blir knas med sökmotorer om man ska lägga sidan i frames och sådär.. det vill jag ju inte.. några tips där?
Ska då tamejfan köra med frames ;)
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Men använder du Ajax hamnar du ju inte bland sökmotorerna ändå. ;)
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg silfver, åfan :O Varför inte det?
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
oskars skrev:
silfver, åfan :O Varför inte det?
vic skrev:
Det negativa med ajax i det här fallet är att man måste ha javascript aktiverat för att få sidan att fungera, webbläsaren måste kunna läsa xml samt att innehållet på sidan som hämtas med ajax inte kommer indexeras av sökmotorerna
Fast det kanske räcker med att hämta din spelare med ajax?
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg ja asså... jag kan inte bygga någonting i ajax.. men att hämta något med ajax kanske går på något lätt sätt som även en Ajax-ovetandes som jag klarar av?
oskars skrev:
Kalliban, du är välkommen att berätta hur man gör, vem eller vad du nu är! Och eftersom du har ett eget lexikon kan du ju slå upp webbutvecklare och berätta vad det är för kriterier för att få kalla sig för "webbutvecklare"!
Vaför ens skriva en sån dum kommentar från din sida?
Jag tycker inte att det är en dum kommentar, och jag var inte heller ute efter att hoppa på dig. Jag vill bara göra dig uppmärksam på att man som webbutvecklare måste ha koll på en väldans massa grejer, men det enda man behöver veta om ramar är att det är "a big no-no".
Bara för att man kan html och photoshop är man ingen webbutvecklare. Tyvärr kan ju vem som helst kalla sig webbutvecklare idag.
Jag gör som alltid: länkar till 456bereastreet.com
http://www.456bereastreet.com/archive/200411/who_framed_the_web_frames_and_usability/
http://www.456bereastreet.com/archive/200308/css_frames/
http://www.456bereastreet.com/archive/200609/css_frames_v2_fullheight/
http://www.456bereastreet.com/archive/200411/who_framed_the_web_frames_and_usability/
Och sedan en följdfråga till Quid: funkar för vem?
Läs igenom den sista artikeln jag länkade till.
Kort sagt: frames är en tillfällig och dålig lösning. Nu för tiden sitter i stort sett alla på bredbandsanslutning och med cachande webbläsare, så det här tjafset med att "jag vill inte ladda om menyn hela tiden" är ju bara fjantigt.
Åh just ja, på frågan om "vad eller vem jag är" svarar jag: 21-åring som sysslat med webb i 6 år, sedan två år sedan med filosofin att efterfölja rekommendationer och tänka ett steg längre när det gäller utformning, programmering och lagring av webbplatser. Har mycket bra koll på html, xhtml, css 2, javascript. Anser mig leva upp till titeln webbutvecklare, just eftersom jag håller mig à jour på området. Läser dagligen rss-flöden från 10-15 olika internationella webbplatser som handlar om modern webbutveckling. Vad/vem är du?
Och sen, varför ska du ha ljud på en hemsida? Det är väl lika bra att du gör den i flash på en gång tycker jag.
Hur menar ni att man ska hämta spelaren med Ajax? På vilket sätt ska det hjälpa mot att musiken avbryts och sen börjar om från början?
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg
Kalliban skrev:
Och sedan en följdfråga till Quid: funkar för vem?
För alla med en webbläsare som inte är äldre om 10 år :)
Men om jag vill bokmärka sidan då? Fan, det går inte, jag kommer bara till förstasidan när jag klickar på bokmärket... Suck.