webForumDet fria alternativet

minsida.se/undersida utan att skapa katalog

8 svar · 983 visningar · startad av Quila

QuilaMedlem sedan feb. 200522 inlägg

Jag vill kunna skriva såhär:

https://www.minsida.se/foretaget

...och komma direkt till undersidan foretaget.

Om jag skapar en underkatalog som heter företaget och lägger en index fil där fungerar det bra. Men jag vill inte vill skapa kataloger för varje undersida så nu underar jag...

Finns det nått annat sätt att lösa det på?

M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Om du har en unix-server kan du dirigera besökarna hur som helst genom att skriva lite snygg kod i .htaccess-filen.

aha okey...

Är det enda sättet att lösa det på utan att behöva göra en jäkla massa kataloger?

ska använda php iaf...det finns inget man kan göra med det?

M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Om du har möjlighet att configa servern själv så tror jag att det finns ett sätt där man, om man inte hittar katalogen går en nivå upp och letar istället men skickar med den egentliga katalogen som en querystring. Har dock aldrig testat själv och vet inte exakt hur man gör.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Nu skriver du inte riktigt hur du tänkt dig att lagra sidorna - men någon av principerna i http://alistapart.com/articles/perfect404/ borde du kunna använda oavsett om du t.ex. har tänkt dig att "slå upp" nyckelord i en databas eller kanske redirecta till handknackade webbsidor av typen "foretaget.php" (även om kodexemplen i just den artikeln är skrivna i ASP ;) )

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

M@rtin skrev:

Om du har en unix-server kan du dirigera besökarna hur som helst genom att skriva lite snygg kod i .htaccess-filen.

Katalogkonfigurering i .htaccess-filer är inte på något sätt bundet till Unix som operativsystem, det är en konstruktion i webbservern Apache HTTP Server (och även vissa andra webbservrar). Apache HTTP Server finns på en mängd plattformar, även Windows.

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Eller så tar du bara bort filändelsen. Det kräver dock också att man kan konfigurera servern.

tack jarvklo för länken o alla andra som tar sig tid!

Tanken är att ha en sida som hämtar från infon från databasen. Som tex ett community. En presentation.php och beroende på vilken medlem man är inne på hämtar infon från databasen. Och istället för att länken blir minsida.se/presentation.php?id=123044 vill jag kunna skriva minsida.se/erika82 och komma direkt till hennes presentation.

Ungefär så tänker jag. Altså inte flera olika sidor som jag vill komma åt utan en och hämta infon från databasen.

KallibanMedlem sedan feb. 200465 inlägg

Jag skulle titta närmare på CodeIgniter om jag var du. Ruggigt smidigt frameset som - förutom just det du frågar efter - innehåller en massa bra grejer.
http://www.codeigniter.com/videos/ci_blog.mov

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)