Jag har en bakgrundsbild på vilken jag visar text i ett lager. Nu blir det problem med scrolllisten, eftersom det inte ser så trevligt ut om jag plötsligt har en grå blaffa mitt i bilden. Har kollat upp det här med transparenta scrolllister och får det att funka i IE med style="FILTER: chroma (color=00FF33). Då jag lägger koden i div-taggen ändras ju scrollen i själva lagret, men jag skulle vilja att den ändrades på hela sidan. Vet dock inte var jag ska lägga den istället? Borde ju vara någonstans i mitt stylesheet men jag får det inte att funka.
Men detta funkar som sagt bara i IE.
Läste att man kan använda sig av DHTML istället, innebär det att en transparent DHTML-scroll funkar med andra webbläsare? Är det någon som vet hur man gör?
Snyggt! Synd att förstöra designen med en grå blaffa som du säger men använd en DHTML-scroll i stället. Den här har jag använt några ggr: http://www.dyn-web.com/dhtml/scroll/
Den fungerar dessutom bra i andra browsers än bara IE.
Det finns länkar på sidan till beskrivning hur man gör för att pilla in skiten. Det är dels en drös skriptfiler som bara behöver länkas in och dels en del lager som delar av din HTMLkod måste finnas i. Sen tillkommer lite annat. Enklast är att läsa på sajten för som sagt var... det finns en schyst beskrivning där.
Dubbelklicka på filen: scroll-rel.html som finns i din skapade mapp.
Utifrån detta bör du kunna rensa bort det som du själv inte är intresserad av och skala ned sidan så att det passar dig och dina behov. Det är lite pilligt och trixigt men med lite gammal hederlig try 'N' error så kommer du att lyckas! :)
Som direkt svar på din fråga...
De skript som arbetar länkas in i HEAD-taggen.
Det finns även ett initieringsskript som inte länkas in.
Själva skrollen ligger uppdelat i separata lager. Up, down, drag och track. Du får styra var dessa ska ligga i filen scroll-rel.css som finns i mappen CSS.
Du får försöka en gång till och återkomma om du ändå går bet :)