Ska starta ett större hemside-projekt till examensarbetet i skolan nu, och tänkte be om tips eller grejer att tänka på innan man startar och under projektets gång...
Jag vill göra det här lite mer profisionellt än jag brukar göra, så jag lär mig sånt oxå... ;)
så, har ni några tips på grejer att tänka på, typ grejer att undvika, kod-kompabilitet eller vad som helst??
Tack...
------------------
Kallepocket
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Hrmm svår fråga, är det bara statisk html? Alltså ingen ASP eller databaser?
Iallafall:
Flödesschema
Typ som en mind-map fast med sidorna istället för bubblor. Streck mellan som symboliserar länkar. Jag brukar använda heldragna för länkar från startsidan (eller om du har en meny som alltid syns, typ en frame) och streckade om du har andra länkar från en sida till en annan. Har du externa länkar (mot WWW) kan dessa samlas i en stor "bubbla" märkt med just WWW.
Kompabilitet
Detta är givetvis viktigt, ta reda på vilka plattformar/webbläsare som skall stödjas och tänk på det innan du börjar.
Dokumentera
Allt. Struktur, avdelningar, uppdateringsförslag, kod i vissa fall.
Sätt upp delmål (deadlines)
Detta skall göras klart innan detta datum, detta innan detta osv. Detta ger mer flyt i projektet och får dig att lämna vissa bitar av det bakom dig, så du kan koncentera dig på det som är viktigt inför nästa steg. Allt på en gång är inte bra, då blandar man ihop saker och ting, speciellt om det blir större. Dokumentera hela din tidsplan och finslipa den för inlämning tillsammans med resten av dokumentationen.
De är de saker som jag brukar tänka på när jag jobbar med projekt. Det funkar bra för mig.
Lycka till! :) /s
------------------
Craving for malicious suspection fulfilles the prophesized termination of this world.
Joo, det är ASP och databaser inblandade också, men den disskussionen passar nog bättre i ASP forumet... här tänkte jag mer på själva html-koden och allmänt om hemsideutveckling....
Bör man följa XHTML-standarden med att avsluta alla taggar med mera förresten???
Tack för tipsen!
------------------
Kallepocket
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Bör man följa XHTML-standarden med att avsluta alla taggar med mera förresten???
Jag är inte själv så noga med det där om jag skall vara riktigt ärlig, men givetvis är det bättre att avsluta alla taggar och vidhålla liknande åtgärder, ja.
Korrekt HTML kallas det väl om jag inte tar fel, nåt som omnämns ganska ofta i detta forum, mm? :)
------------------
Craving for malicious suspection fulfilles the prophesized termination of this world.
Joo, att ha korrekt HTML försöker jag alltid ha (även om det förekommer missar), men jag menar mer grejer som att man ska skriva
<BR /> (eller hur fan det nu är), för att ALLA taggar ska avslutas, även om de bara är i en tagg...
sen ska man visst bara skriva med små bokstäver i taggarna oxå om jag inte minns fel...
hur viktigt är detta dock???
------------------
Kallepocket
MarcusMedlem sedan juli 2000449 inlägg Att avsluta taggar är viktigt, vissa webbläsare kan dumma sig ganska rejält om man missar att avsluta riktigt.
Om man skriver taggarna med små eller stora tecken är upp till var och en. Själv skriver jag med små bokstäver.
Viktigt är att kommentera mycket. Jag kommenterar onödigt mycket för jag håller på med så mycket på en gång. Då måste man kunna gå tillbaka utan att undra vad man gjort. :-) Ett tips är att lägga kommentarerna server-side för att de inte ska visas i källkoden om någon vill kolla. ;-)
------------------
DinDator.nu: En sida som riktar sig till dig som vill lära sig mer om datorer och internet.
jonneMedlem sedan jan. 20011 154 inlägg Några bra sätt som man kan sabba ett projekt på:
-
Jobba med samma sida samtidigt som din kollega så att ni skriver över varandras ändringar.
-
Undvik pappersarbete. Det är bara jobbigt, långtråkigt och tidsödande. Du har ju hela siten i huvudet så det finns ingen anledning att ha det uppskrivet
-
Skriv alla dina kommentarer och variabelnamn på ditt eget språk. Det är ju aldrig någon annan som ska kolla på det eller hur?
-
Du är en man. Då ska du motbevisa verkligheten och visa att du visst har simultankapacitet. Jobba med så många saker som får plats på skrivbordet.
-
Eftersom det självklart är så att du har rätt i alla lägen ska du inte ta andras råd och förslag under övervägande. Detta är ju _ditt_ projekt.
-
Du har gått i skola. Du är smart. Du är intelligent. Du kan klara av precis allt. Ingen mening med att sätta upp realistiska mål eftersom det ordet inte existerar för dig.
-
Gör allt så att det ser bra ut på din lokala dator. De som ska kolla på sidan utifrån får väl anpassa sig.
-
Du hör ordet "mappstruktur" och skrattar åt det. Alla mapparna finns ju där. Räcker inte den strukturen?
[Redigerat av jonne den 18 okt 2001]
Haha... tack så mycket för tipsen!
Jag ska försöka hålla dem i huvudet när jag jobbar... Som tur är jobbar jag själv, så jag kommer inte behöva oroa mig för att "vi" gör dubbelarbeten eller liknande... :)
Om man skriver taggarna med små eller stora tecken är upp till var och en. Själv skriver jag med små bokstäver.
Jag hade för mig, kanske bara som jag inbillat mig, att xhtml standarden säger att man bara ska skriva med små bokstäver...
------------------
Kallepocket
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Måste understrycka hur bra det är att skissa upp en sajt på papper - särskilt om du ska göra ASP. Det hjälper så enormt mycket.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Det har sagts förut men jag säger det igen. :) I alla seriösa projekt är FÖRARBETET enormt viktigt. Utan ett bra förarbete blir det sällan bra i slutändan... ungefär som ett hus, utan grund rasar även den snyggaste lyxvillan ihop. Tänk på att du sparar MASSOR med arbete (och pengar i verkliga livet) om du gör ändringar i början av ett projekt än i slutet. Ju mer kod du har knackat ihop, ju mer jobb för att göra ändringar... även små ändringar kan bli stora när följdfel och annat [skojigt] dyker upp...
------------------
Jag vill inte ha någon signatur.
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg Ang. avslutande av taggar:
Vilken "dialekt" hade du tänkt dig att skriva i (html 4.01 lose/strict, xhtml eller vad?)
Ett tips om du vill att sidan skall fungera i så många läsare som möjligt är att använda "lose".
Om du använder lose och avslutar t.ex <br/> har jag för mig att åtminstonde netscape6 får lite "spader".
samma om du definerar "strict" och "smyger" in någon "Deprecated"(ex.<center> )
------------------
/frankof
Respektlös??!! Jag?!, Nej det är värre än så, förakt kallas det!!
Så det bästa verkar alltså vara att hålla sig till "vanlig HTML", men att vara noggrann med att avsluta alla taggar och så, så att alla browsers hänger med?
------------------
Kallepocket
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Ja. Om du kör HTML 4.01 och skriver att du kör strict, förbered dig på att moderna läsare (6.x-serien) gör *exakt* det du säger. Ingen avslutande <B>-tagg? Jaha, då låter jag endera bli att rendera sidan eller gör precis allt fett.
------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Ja, kodar du korrekt html, så...
Vad gäller planering kan man ta fram ett bra citat: "Plan to throw one away, because you will anyway." Första utkastet blir sällan perfekt och i vissa fall kan man spara tid på att koda om allt.
------------------
You can't be young forever, but you can be immature indefinitely.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg red) oj.. missade den lilla ironiska texten ovanför Jonnes inlägg.
sorry. ;)
------------------
Om en lever lever, varför lever levern inte livet? Livet som lever borde inte va mycket att leva. Jag hatar lever. Gud vilket fult ord.
[Redigerat av OveRRidE den 26 okt 2001]
[Redigerat av OveRRidE den 26 okt 2001]
Den mindmap och storyboard du gör bör du hålla dig till när du sen kodar, jag antar att du får visa upp dem i skolan?
Ett annat litet tips är att bestämma sig för en bildstorlek på sidorna och hålla fast vid den.