Detta kanske inte är rätt tråd men jag provar.
Jag har ett lite problem med ett formulär som finns på ( http://www.dvargschnauzer.se/Resultat/aretssvenskfodda/webbanmala
nsvfodd/webbanmsv2006/webanmalan2006.htm ). Som synes så har jag ett antal fält för ifyllning och ett antal med select för val med hjälp av dropdown. Alla fält skall vara tvingande även dropdown-nenyerna. Men jag får bara fälten för ifyllning att bli tvingande.
Kan någon hjälpa mig med detta?
/peter
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Så var det frames... Du får berätta hur man kommer till formuläret.
tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg Ledsen, men det var några år sedan som jag använde Matts script. Så jag kan inte ge dig något klart svar.
Men läste lite på den här sidan http://www.scriptarchive.com/readme/formmail.html#form_config
Verkar som man kan redirecta personen om man inte fyllt i allt. Men om det gäller options är svårt att se. Risken är väl kanske att personen måste fylla i allt igen sedan.
Jag svarade dig i den tråd du skapade på Webmasternetwork, har du inte kollat där?
Jag kopierar in mitt svar här så slipper du gå in på det andra forumet :)
Nu vet jag inte om detta är rätta lösningen, för formmail är inte något jag använt på år och dar... men iaf så vet jag att det finns följande gömda inputfält att sätta in i ditt formulär:
<input type="hidden" name="required" value="formulärnamn">
Denna tagg säger till formmail att fältet "formulärnamn" måste ha ett värde.
Mao... om du vill att din dropdownmeny med namnet FARG tvunget ska vara ifyllt (=ha ett värde) så skriver du:
<input type="hidden" name="required" value="FARG">
Detta lägger du bland dina andra hidden inputfält.
Skriv en sådan rad för varje fält du vill tvinga folk att fylla i, alltså byt ut FARG till respektive fältnamn.
När du sätter name på dina inputfält, selectboxar osv, använd hellre gemener än versaler.
Lycka till!
FormMail
Hej.
Jo då jag har läst ditt inlägg men tyvär så funkar inte det på mina dropdownmenyer. Jag har redan <input type="hidden" name="required" value="FARG"> samt ett antal inputfält.
Tack i alla fall :) . Jag får leta vidare.
/peter
Men fungerar det så som du har skrivit det då?
Alltså med kommaseparerade värden som value?
<input type="hidden" name="required" value="FARG,REGNR,HUNDENS_NAMN,AGARENS_NAMN,ADRESS,POSTNR,POSTADRESS,TELEFON,E-MAIL,NR_1,NR_2,NR_3,NR_4,NR_5,NR_6">
Är du säker på att det funkar som ovan?
Du behöver kanske sätta varje värde som ska vara required i en egen input?
FormMail
Jag tror det för det fungera med andra formulär där jag oxå använder FormMail och det fungera ju även i detta furmuläret där jag har inputfält men inte med dropdownmenyerna.
Men det kanske är som du säjer när det gäller dropdownmenyerna.
Konstigt är det i alla fall.
Får forsätta i morgon.
Ha det.
/peter