Hallå där!
Jag är ganska ny på html-området och har ett litet problem. (eller två eg.)
För det första så får jag inte en tabell att funka som den ska i IE. Jag använder cellspacing=1 och det vill inte funka i IE (funkar i NS). Hjälp!
För det andra så undrar jag om det finns något sätt att få sidan att ett automatiskt "reload" när jag har ändrat i den. Lite jobbigt att behöva ladda om alla sidorna när det har ändrats. Mer hjälp!!
Ha det!
------------------
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Brukar kombinera cellpadding med cellspacing, blir bäst då ;) Njah, så jobbigt är det väl inte att trycka på Reload ;) Jag har för mig att man kan trycka på F5 för att ladda om sidan i IE (ctrl + f5?)
:: matti
:: www.mk.st <-- Nere..
Har redan provat med cellspacing och cellpadding, men det vill sig inte riktigt i IE ändå.
Jobbigt och jobbigt.. snarare irriterande.
Tack ändå!
------------------
/Johan
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Har inte upplevt att IE skulle ha problem med tabeller (beror ju på vad du menar med "funka som den ska" förstås). :)
Har du någon länk till sidan så man får titta?
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Här kommer en länk för test i IE och NS.
Som det är i NS vill jag ha det.
Det handlar om tabellen: "Nyheter och annat"
http://hem.passagen.se/zonedemon
------------------
/Johan
SuneMedlem sedan nov. 1999367 inlägg Det hela beror på att du lagt BGCOLOR i TABLE-taggen. Helt korrekt men Explorer vill ha det annorlunda (ett exempel på att Explorer inte tolkar HTML på rätt sätt).
Om du plockar bort BGCOLOR från TABLE-taggen och lägger in den i varje TR-tagg istället så löser sig problemet.
M v h
Sune
Tackar för hjälpen :D
Nu funkar tabellerna som dom ska...
Att sidan inte skall laddas från cachen tror jag att jag kan fixa mha det som Sune skrivit på "Pragma No-cache".
------------------
/Johan
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Sune skrev:
Det hela beror på att du lagt BGCOLOR i TABLE-taggen. Helt korrekt men Explorer vill ha det annorlunda (ett exempel på att Explorer inte tolkar HTML på rätt sätt).
Stödjer inte Explorer BGCOLOR i TABLE-taggen? Har i.o.f.s. inte möjlighet att verifiera nu, men det har jag i.a.f. bestämt för mig att den gör. :l
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
[Redigerat av Robban den 27 jan 2000]
SuneMedlem sedan nov. 1999367 inlägg Robban skrev:
"Stödjer inte Explorer BGCOLOR i TABLE-taggen? Har i.o.f.s. inte möjlighet att verifiera nu, men det har jag i.a.f. bestämt för mig att den gör."
Visst går det att lägga in BGCOLOR i TABLE-taggen så att tabellen blir i färg på Explorer också men det som skiljer Explorer från Netscape i detta fallet är att om du vill att CELLSPACING-området skall ha sidans bakgrundsfärg att synas (förstår ni?) så måste BGCOLOR-angivelsen ligga i antingen TR, TD eller TH-taggen istället.
Jag har faktiskt inte tänkt på det förrän någon påpekade problemet här på webForum, men så ligger det till.
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg Jag måste faktiskt erkänna att jag tycker Explorers sätt att tolka detta är mer logiskt än Netscapes.
Talar man om att HELA tabellen ska ha en viss bakgrundsfärg, så ska det ju inte "skina" igenom en annan färg mellan cellerna.
Talar man om att hela tabellen ska vara grön och sedan sätter cellerna till blå, så faller det mig naturligt att områdena mellan cellerna (cellspacingen) blir i den färgen som man valde för själva tabellen.
Fast så upplever man det kanske bara när man kör PC :)
SuneMedlem sedan nov. 1999367 inlägg " Talar man om att HELA tabellen ska ha en viss bakgrundsfärg, så ska det ju inte "skina" igenom en annan färg mellan cellerna."
Man kan ju faktiskt tala om det i TABLE-taggen i Netscape också. Färg för hela tabellen alltså... och man kan vara utan ytrymme mellan cellerna - man sätter cellspacing="0"... detta tycker jag är logik :)
"Talar man om att hela tabellen ska vara grön och sedan sätter cellerna till blå, så faller det mig naturligt att områdena mellan cellerna (cellspacingen) blir i den färgen som man valde för själva tabellen."
Vad jag finner smart i Explorer är användandet av BORDERCOLOR och det är väl här i alla fall som man ska färga TABLE-ramarna om man använder Explorer?
Hur gör man i Explorer för att låta bakgrunden skina genom mellan ramceller om man nu vill det då? :)
M v h
Sune
[Redigerat av Sune den 30 jan 2000]
Om man nödvändigtvis vill ha en massa celler med bakgrundsfärg ( IE 4.0 och uppåt ) får man baka in dem i en annan td. Så här:
<table>
<tr>
<td bgcolor="black">
<table>
<tr>
<td>
</td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>