webForumDet fria alternativet

Lära mig webdesign

42 svar · 2 019 visningar · startad av Polis · sida 2 av 3

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Okkido skrev:

Tror seriöst inte design är något man kan lära sig om man inte har det i sig från början.

Nej tror det ligger något i det, tycker själv jag har läst och pillat men ser ut som en 4åring har ritat ihop något ändå ;)

derJonasMedlem sedan okt. 200532 inlägg

Polis skrev:

Okidoki,
Hur lång tid tar det att lära sig webdesign och bli duktig på det? (visst beror det på hur mycket tid man lägger ner och intresset) men säg så här
: stort intresse och ca tre timmar varje dag på träning.

Har man ingen naturlig fallenhet för design/form/färger behövs det förstås mer tid för utveckla ett sinne för ämnet i fråga. Sedan tror jag att det är lite individuellt hur pass "bra" man kan bli genom träning och inlärning. Precis som att alla inte har anlag för att bli fotbollsproffs eller höjdhoppare även om det går att träna upp sig till en viss nivå.

Men jag tror inte att det är någon bra taktik att försöka tvinga fram det genom schemalagda "träningstimmar" varje dag. Låt det ta den tid det tar. Försök hitta den allmänna uppfattningen om vad som är "bra" design och utveckla dina egna färdigheter därifrån.

/flum.com :OO

PolisMedlem sedan okt. 200657 inlägg

Okkido skrev:

Tror seriöst inte design är något man kan lära sig om man inte har det i sig från början.

Det kan man diskutera i evighet,men va inte det svar jag va ute efter.
Mvh
Polis

micke_nkpgMedlem sedan apr. 2006927 inlägg

Polis skrev:

Så om jag ska börja med webdesign är Firefox att rekomendera?

Du bör ha flera olika webläasare installerade. Jag har både IE7, FF och Opera.

Det som är med FF (firefox) är attden följer standarden. IE försöker sätta en egen standard.

derJonas skrev:

Har man ingen naturlig fallenhet för design/form/färger behövs det förstås mer tid för utveckla ett sinne för ämnet i fråga. Sedan tror jag att det är lite individuellt hur pass "bra" man kan bli genom träning och inlärning. Precis som att alla inte har anlag för att bli fotbollsproffs eller höjdhoppare även om det går att träna upp sig till en viss nivå.

Men jag tror inte att det är någon bra taktik att försöka tvinga fram det genom schemalagda "träningstimmar" varje dag. Låt det ta den tid det tar. Försök hitta den allmänna uppfattningen om vad som är "bra" design och utveckla dina egna färdigheter därifrån.

/flum.com :OO

Låter klokt!
Mvh
Polis

derJonasMedlem sedan okt. 200532 inlägg

Jag kanske bör tillägga att det förstås inte är någon nackdel att "träna" varje dag men det behöver nödvändigtvis inte vara något man gör rent praktiskt. Att reflektera över hur saker i vardagen är utformade (tidningar, affischer, broschyrer osv.) är till exempel något jag gör jämt även om jag är långt ifrån någon "designer". Sedan är det naturligtvis rätt stor skillnad mellan webbdesign och tryckdesign men det grundläggande med former/färger sträcker sig ganska generellt.

derJonas skrev:

Jag kanske bör tillägga att det förstås inte är någon nackdel att "träna" varje dag men det behöver nödvändigtvis inte vara något man gör rent praktiskt. Att reflektera över hur saker i vardagen är utformade (tidningar, affischer, broschyrer osv.) är till exempel något jag gör jämt även om jag är långt ifrån någon "designer". Sedan är det naturligtvis rätt stor skillnad mellan webbdesign och tryckdesign men det grundläggande med former/färger sträcker sig ganska generellt.

Helt korrekt, att vara en webdesigner är ju självklart att vara en konstnär. Man brukar ju ha själva projektet färdigt i huvudet innan man ens har startat.

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Polis skrev:

Helt korrekt, att vara en webdesigner är ju självklart att vara en konstnär. Man brukar ju ha själva projektet färdigt i huvudet innan man ens har startat.

Det är nog mitt problem, ser det inte innan i skallen heller ; )

echoSweMedlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Man kan inte sätta en siffra på tiden det tar att lära sig alltihopa. Det är så väldigt personligt och det går aldrig att vara fullärd.

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Och så klagar en del medlemmar på att man inte får hjälp här... :bire

/r Absolut. Polisen vill man inte komma på kant med. :e
Vill inte fylla tråden med mer off topic så det blev en redigering istället.

dAEk^ skrev:

Och så klagar en del medlemmar på att man inte får hjälp här... :bire

Eller hur! Men anledningen varför jag fick så mycket hjälp måste vara att jag är polis, det är trevligt att för första gången slippa använda betongen för att få ut något vettigt ur er! :moose :birp :birp :birp

cayaMedlem sedan aug. 20051 448 inlägg

Polis skrev:

använda betongen

jag är glad att det är få poliser som använder betong i sina förhörsmetoder §jr

Vill inte starta en ny tråd, så jag ställer min fråga här.
Nu har jag lärt mig lite html, men frågan är hur det praktiska funkar med att bygga en sida.
Jag ska skaffa ett webhotell först såklart, sedan skulle man använda ftp servern?
Skriver jag html koden direkt på ftp servern (om det nu är rätt)? :r Eller ska man använda något program för att kunna skriva på ftp "servern"? :r

Skulle uppskatta lite hjälp.

//Polis

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Du bör ha en egen webserver på din dator (Apache, IIS eller liknande), iaf om du även kör med php, asp eller liknande. Då är det enklare att snabbt se förändringarna. Är det rent html så kan du givetvis förhandsvisa sidorna med hjälv av din webläsare.

Att skriva direkt på ftp-servern vet jag inte om det är en bra idé (det går med ssh men det brukar vara bra då man ska göra snabba hack osv). Däremot kan du överföra filerna med ftp eller scp (typ secure ftp) till servern.

Vissa program som t ex Macromedia DreamWeaver har en inbyggd ftp-klient som kan överföra dina filer till servern och givetvis ladda ned dem därifrån.

Finns det något program där jag kan göra hemsidan och samtidigt se hur den ser ut?

Ja jo, det finns wysiwygs men det är långt ifrån exakt hur sidan kommer se ut i alla webbläsare som visas i programmet.
En populär wysiwyg är Dreamweaver, den är nog mer poppis för css-stödet och kodläget än för hur den visar sidan.

wysiwyg står för What You See Is What You Get, men det stämmer som sagt inte...

caya skrev:

Ja jo, det finns wysiwygs men det är långt ifrån exakt hur sidan kommer se ut i alla webbläsare som visas i programmet.
En populär wysiwyg är Dreamweaver, den är nog mer poppis för css-stödet och kodläget än för hur den visar sidan.

wysiwyg står för What You See Is What You Get, men det stämmer som sagt inte...

CSS-stödet är inte ullständigt än, hoppas på fortsatt utveckling. Adobe GoLive är mera fulländat i det fallet.

micke_nkpg skrev:

CSS-stödet är inte ullständigt än, hoppas på fortsatt utveckling. Adobe GoLive är mera fulländat i det fallet.

å andra sidan tycker jag personligen att GoLive är knöligare att komma igång med...

caya skrev:

å andra sidan tycker jag personligen att GoLive är knöligare att komma igång med...

Helt sant. Jag jobbar själv med Dreamweaver till 99,9%.
Dock vet jag att GoLive är betydligt bättre på både css och wml. Allt handlar i mycket om vad du började med och vant dig vid.

Eftersom jag jobbar med PS och Indesign så borde GoLive vara mitt självklara val, men så blev det inte :-)

Som sagt så lär jag mig html just nu och med det så undrar jag vad man använder "tables" till?
Är det det man använder sig av för att göra en meny? försöker klura ut hur man jag en standard meny.

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)