Hej hej!
Hur gör man för att lista massa år i en select list i ett formulär.
Hade tänkt att lista år från 1940 till 2006, men det är så otroligt jobbigt att skriva alla år och koden blir ju inte så lite heller.
Hur gör jag detta lättast?
Tack tack
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Så otroligt jobbig är det väl inte att skiva?
Du kan ha flera listor med tio år i varje.
Så det är det bästa/enklaste sättet?
Nej helst inte, ska föra in det i en databas senare.
Finns ett mycket enkelt sätt, som även kan vara dynamiskt - använd javascript.
Kör en for-loop som har t ex startvärde 1940 och som skriver ut option-taggen med tillhörande värde (året). Sen räknas värdet upp med ett för varje loop till dess att värdet är lika med nuvarande år.
Du kan göra samma sorts for-loop i asp eller php om du nu använder något av dessa språk.
yohpopsMedlem sedan feb. 20011 198 inlägg Jag har för mig att man av användarvänliga skäl inte ska ha mer än 12 items i en dropdown.
Varför inte ha en textbox som du validerar?
clovecMedlem sedan dec. 200574 inlägg Använd ett script typ php eller asp och gör en loop
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg
yohpops skrev:
Jag har för mig att man av användarvänliga skäl inte ska ha mer än 12 items i en dropdown.
Varför inte ha en textbox som du validerar?
Användarvänligt eller ej... tex har webforum (och de flesta andra communities/forum) en select-lista i nedre högra hörnet, med alla tillgängliga underforum. Är den användarovänlig? :q