webForumDet fria alternativet

Problem med listor och frames

6 svar · 489 visningar · startad av lilja

liljaMedlem sedan juli 20041 219 inlägg

Jag tvingas använda frames i en uppgift i skolan. Så, nu är det sagt...

1. Kan man inte ändra bredden på frameborders när man använder vanliga frames så att det stöds av de vanliga webbläsarna (FF, IE6, Opera...)?

2. Varför får jag inte nästla listor som i exemplet nedan? w3 validatorn klagar då.

<ul>
	<li>Rad 1</li>
	<li>Rad 2</li>
	<ul>
		<li>Rad 2.1</li>
		<li>Rad 2.2</li>
	</ul>
	<li>Rad 3</li>
</ul>

Ni kan se en inte allt för vacker sida på http://cgs3175.liljaonline.se/project/ om ni undrar mer konkret. Min första ramsida vägrar validerea för att jag inte vill ha frameborders och min lista på Sitemap klagar validatorn på...

Någon bra ide och/eller förklaring?

tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg

Radera dem och testa med denna

<!--
frame{ border: 0px; padding: 0px; margin:0px; }
-->
</style>

Hade lite bråttom, menar frameset och är inte hundra på att det fungerar...
Listan har jag ingen aning om. Har du gjort något mer med den?

hypatiaMedlem sedan feb. 20011 325 inlägg
  1. Varför får jag inte nästla listor som i exemplet nedan? w3 validatorn klagar då.

När du ska nästla listor måste du lägga den nya listan inuti ett listelement. T.ex. så här:

<ul>
	<li>Rad 1</li>
	<li>Rad 2
	        <ul>
		     <li>Rad 2.1</li>
		     <li>Rad 2.2</li>
	        </ul>
        </li>
	<li>Rad 3</li>
</ul>

hypatia skrev:

1. Varför får jag inte nästla listor som i exemplet nedan? w3 validatorn klagar då.

När du ska nästla listor måste du lägga den nya listan inuti ett listelement. T.ex. så här:

<ul>
	<li>Rad 1</li>
	<li>Rad 2
	        <ul>
		     <li>Rad 2.1</li>
		     <li>Rad 2.2</li>
	        </ul>
        </li>
	<li>Rad 3</li>
</ul>

Självklart är det så! :D Tack hypatia, alltid lär man sig något nytt även i de mest grundläggande sakerna :)

tanten skrev:

Radera dem och testa med denna

<!--
frame{ border: 0px; padding: 0px; margin:0px; }
-->
</style>

Hade lite bråttom, menar frameset och är inte hundra på att det fungerar...
Listan har jag ingen aning om. Har du gjort något mer med den?

Funkar inte, har redan testat de. Dessutom specifierar man frameborder, border och framespacing i frameset-taggen... Enda jag har hittat på detta område är att det inte finns något sätt. Men de dockument jag hittat är rätt gamla, tänkte att det kanske kommit någon ny standard sen dess?? :)

tantenMedlem sedan nov. 20051 658 inlägg

Som jag misstänkte också då egentligen. Men din lärare måste ju veta aftersom han gett er uppgiften...
Eftersom jag aldrig använder frameset själv, så är jag inte så inne i detta, men har din lärare en lösning så vore det roligt att få se den.
Eller är det så att han/hon inte tycker vare sig validering eller sökmotorer är viktiga?
Som sagt vore roligt att höra fortsättningen...:-)

InsiderMedlem sedan jan. 20001 003 inlägg

frameborder-attributet är till för frame-elementet.

<frame frameborder="0">

och det finns inget som heter framespacing i xhtml

Hmm, i mitt frameset tog jag bort allt förutom cols, rows och border och nu validerar sidan och ser bra ut i FF, IE6 och Opera. Däremot ser jag inte att det finns ett attribut border till frameset? Men validatorn släpper igenom det ändå?? Aja, jag är nöjd nu i alla fall även om det inte känns helt rätt...

Glöm det jag sa. Måste ha validerat en gammal sida... Det närmsta jag kommer ramsidor utan något emellan sidorna är frameborder="0" på alla <frame>-taggar. Då blir det en vit bred rand mellan alla frames.

Men den vita randen vill jag inte ha. Någon som vet hur man får bort den??

Genererad på 369 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb