webForumDet fria alternativet

Indrag på riktigt!

7 svar · 3 774 visningar · startad av oskob

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Hej!

Har ofta irriterat mig på att det inte går att göra ordentliga indrag i texter med css. Hur gör ni för att lösa problemet.

Resultatet jag vill uppnå är att med så lite kodkrångel som möjligt åstadkomma detta:

Det här är en lång text som wrappar 
efter ett tag. Det är viktigt när man 
har långa texter.
   Nu vill jag göra en radbrytning och 
då ska det givetvis vara indrag! Eller 
har jag inte rätt? För att alla 
ska förstå så visar jag igen.
   Så där! Det gick den här gången 
också. Det var väl trevligt värre.

Nu gjorde jag nytt stycke och då ska 
indraget vata borta med vinden med 
lite tur.

Jag vill helst slippa fulknep som att ge paragraferna olika klasser manuellt beroende på om det är första eller andra raden. Det blir t.ex. skitjobbigt att skriva inlägg med wordpress:s wysiwyg-editor.

p + p

-hacket tycke rjag inte heller duger eftersom det istället gör så att man inte kan göra nya stycken utan att använda "<br /><br />".

Finns det något sätt att göra indrag vid varje <br /> som finns innuti en paragraf?

Tack på förhand!

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
br { padding-right:2em; content:"\A"; /* generera en box då, opera */ }

Tja, det funkar i Opera iaf...

Vad är det för skillnad på en radbrytning och ett stycke? Jag trodde man antingen hade indrag eller en blankrad för nytt stycke, men om man har båda har man nån sorts mellan-stycke då? Isf kanske du kan gruppera dina mindre stycken i större stycken, såhär:

<div>
 <p>Det här är en lång text som wrappar efter ett tag. Det är viktigt när man har långa texter.</p>
 <p>Nu vill jag göra en radbrytning och då ska det givetvis vara indrag! Eller har jag inte rätt? För att alla ska förstå så visar jag igen.</p>
 <p>Så där! Det gick den här gången också. Det var väl trevligt värre.</p>
</div>
<div>
 <p>Nu gjorde jag nytt stycke och då ska indraget vata borta med vinden med lite tur.</p>
</div>
div { margin-top:1em; margin-bottom:1em; }
p { margin-top:0; margin-bottom:0; }
p + p { text-indent:2em; }
bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg

Du vill helst slippa fulknep!
Är mitt exempel ett fulknep? jag vet inte.

<HTML> 
<TITLE>test</TITLE> 
<style type=text/css> 
body {background-color:green; color:yellow} 
span {margin:15px;padding:15px} 
#span2 {margin:30px;padding:30px}
</style> 
</head> 
<body>
Det här är en lång text som wrappar efter ett tag. Det är viktigt när man har långa texter.
<br><span></span> Nu vill jag göra en radbrytning och då ska det givetvis vara indrag! Eller 
har jag inte rätt? För att alla ska förstå så visar jag igen.
<br><span></span> Så där! Det gick den här gången också. Det var väl trevligt värre.
<br><br><span></span> Nu gjorde jag nytt stycke och då ska indraget vata borta med vinden med lite tur. 
<br><br><span id=span2></span> Ett extra litet stycke med större indrag än ovan via id=span2.
<br><span id=span2></span> Detta funkar i Ie, Firefox och Opera och man kan ange längden på indraget.
</HEAD>
<BODY>
</BODY>
</HEAD> 
</HTML>

zcorpan skrev:

Vad är det för skillnad på en radbrytning och ett stycke?

Stycke är ett stycka. Radbrytning i brödtext kallas paragraf. Därav <p>. Så egentligen är det fel att <p> gör nytt stycke by default.
Öppna vilken bok som helst så får du se.

Och p + p fungerar inte i internet explorer 6.

bossse skrev:

Du vill helst slippa fulknep!
Är mitt exempel ett fulknep? jag vet inte.

Satt faktiskt och petade på en nästan exakt likadan lösning. Problemet är att man är väldigt begränsad när man skriver inlägg i wordpress vad det gäller taggar som inte redan finns i verktygslådan. Men jag får helt enkelt skita i indrag. Det är ju inte världsviktigt. Tänkte bara om det fanns någon magisk lösning på problemet :)

Tack i alla fall!

CroolieMedlem sedan dec. 200435 inlägg

Det går att göra indrag för varje stycke <p></p> med följande css-kod (nu kanske jag inte riktigt har förstått problemet men men here we go)

p
{
   text-indent: 5px;
}
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

oskob skrev:

Stycke är ett stycka. Radbrytning i brödtext kallas paragraf. Därav <p>. Så egentligen är det fel att <p> gör nytt stycke by default.
Öppna vilken bok som helst så får du se.

Nu hänger jag inte med. Engelska ordet "paragraph" är "stycke" på svenska. Svenska paragrafer finns i lagboken, inte i typografi. Radbrytningar är inte paragrafer. Eller har jag fått allting helt om bakfoten?

Croolie skrev:

Det går att göra indrag för varje stycke <p></p> med följande css-kod (nu kanske jag inte riktigt har förstått problemet men men here we go)

Då blir det indrag även på första raden och det blir så fult. :x

zcorpan:

Ja jäklar. Kanske var min gamla svensklärare som använde det felaktigt. Hon sa alltid "andra stycket, paragraf 2" och då skulle man leta sig till den första blanka raden i texten och efter det det andra indraget. Hon kanske var lite svengelsk eller något.
Har vi ingen expert på området i närheten? :)

Styckeindelningen kan ske genom att hoppa ner två steg så att ett mellanrum bildas (blankrad), och du kan också enbart hoppa ner ett steg och sedan dra in raden lite (indragen rad).

- Källa

Det heter tydligen styckeindelning båda två. Dock hade personen en rätt kass metod at göra dessa indrag med ;)

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)