webForumDet fria alternativet

Varningar vid validering av CSS

3 svar · 398 visningar · startad av Fredde Mannen

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Måste man ex. sätta background-color , om man inte vill ha någon? Och colors osv. ? För jag märker att man får varningar annars vid valideringen. Men att det ändå valideras..

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Du vill inte ha någon background-color? Vilken färg är det?

MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inlägg

En varning är en varning, inget fel. Du kan strunta i bakgrunden om du vill. Varningen är bara ett uppmärksammande så att du kan korrigera det ifall du omedvetet glömt. Eller om du inte skulle vara medveten om vad en besökare inte kan se ifall text och bakgrund skulle få samma färg i hans webbläsare.

Man kan också sätta bakgrunden till "transparent", men även då får du en varning, om det inte är ändrat nu (länge sedan jag testade). Det beror på en "bug" i validatorn som inte vill kännas vid det alternativet.

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Mozfan skrev:

Man kan också sätta bakgrunden till "transparent", men även då får du en varning, om det inte är ändrat nu (länge sedan jag testade). Det beror på en "bug" i validatorn som inte vill kännas vid det alternativet.

Bugg eller feature, men det lades medvetet till i efterhand. ;)

Det är dock ganska klart att om man anger en bakgrundsfärg på root och anger transparent för resten och anger förgrundsfärgen för allt så kan det inte bli fel färg/bakgrundsfärg pga användarens användarstilmall.

Ett enkelt scenario där det blir samma färger:

/* användarens användarstilmall */
html { color:white; background:black; }

/* författarens stilmall */
html { background-color:#fff; }
123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)