webForumDet fria alternativet

Hur får man en sidfot fixerad vid fönstrets nederkant, a la northtemple.com?

HTML & CSS

6 svar · 763 visningar · startad av SimOnline

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg
Frågan#1

Tjosan!

Jag har gjort det tidigare, men det blev inte riktigt bra då.

Jag skulle vilja ha en sidfot längst ned i fönstret, oavsett storlek på fönstret och oavsett storleken på övriga innehållet på sidan. Precis som de har det på http://northtemple.com/

Kan någon berätta för mig lite mer ingående hur det går till, eller posta en länk till någon tutorial eller dylikt kanske?

Jag hittade det här exemplet: http://www.cssplay.co.uk/layouts/fixit.html men där ligger ju sidfoten nedanför övriga innehållet, jag vill ha den "över", om ni förstår?

Medlem sedan okt. 20001 285 inlägg

...

Medlem sedan nov. 20051 596 inlägg
#botten {
width:100%;
position: absolute;
bottom: 0;
margin: 0; 
height: 30px;  
color: #ffffff;
background-color:#000;

och 
<div id="botten"><p>Vad du nu ska ha här?</p></div>
}

Detta bör räcka...
Du skapar en div, som ligger helt utanför resten av sidans flöde, antingen kan du lägga den överst under body eller i botten av dokumentet. Ska inte spela någon roll.
position: absolute;
bottom: 0;
kommer placera den i botten av fönstret ...

Gött mos, tack till er båda!

Hmm, jag har ett litet problem. För att inte innehållet längst ner i "innehålls-diven" skulle täckas av sidfoten när man scrollat ner, satte jag padding-bottom på innehålls-diven till lika mycket som sidfotens höjd, och detta funkar i firefox, men det går inge bra i safari. Hur löser jag det?

Medlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Har inte safari att kolla i men kan du inte lägga in en "tom" div längst ner i innehållet som är lika högt som foten så att det är den som hamnar under foten...?

Javisst!

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)