MatsakiiMedlem sedan mars 2005265 inlägg Jag har ett problem med min hemsida http://bartenderskolan.ayianapa.nu
Jag upptäckte det inte fören i dag, för jag har bara Mac och det funkar bra på alla browsers jag har på Macen. Sen satt jag vid en Windows maskin i dag och såg att min högra spalt med google annonser inte ligger till höger i någon webbläsare på Windows??
Den halkar underst i stället. Jag använder "float_left" CSS för att den ska ligga på rätt ställe, och det funkar ju på Mac som sagt var?
Jag hittar inga fel eller förklaringar :(
(Jag kan ju passa på att fråga vad det är för fel på "body" taggen som W3C klagar på med??)
aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg Du har skrivit body två gånger!!, kolla lite i början av filen och flytta runt grejorna så att det blir rätt.
Grejen ligger till höger både i IE och FF under Windows, för mig.
MatsakiiMedlem sedan mars 2005265 inlägg Hmm,
Tack, men flytta runt grejor??
Så jag tar bara bort just ordet "body" som står där nere, men låter resten stå kvar?
Är det det som orsakar att spalten åker ner?
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
Matsakii skrev:
Sen satt jag vid en Windows maskin i dag och såg att min högra spalt med google annonser inte ligger till höger i någon webbläsare på Windows??
Ser bra ut i IE5.5, IE6, IE7, Firefox och Opera, däremot syns inte annonserna i IE5.01. Men vem använder IE5.01?
Jag ser också att annonsspalten hoppar ner om man förminskar fönstret. Samma sak borde hända på Mac om man förminskar fönstret. Vill du förhindra det kan du ange en bredd på den yttersta tabellen.
MatsakiiMedlem sedan mars 2005265 inlägg Jag har IE 6 och Opera 5 på Windows maskinen
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Opera 5 är nog ganska meningslöst att testa i -- ladda hem Opera 9 istället.
MatsakiiMedlem sedan mars 2005265 inlägg Sorry, jag menade Opera 9. Den nyaste för jag laddade hem den i går :) Laddade hem den för att när jag browser validerar en fil i DW så är det mycket klagerier på just Opera :S
Men hur som,, nu gäller det att hitta felet.
aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg Är lite för trött för att kolla exakt hur tabellerna hänger ihop där, men testa att ersätta den första body tagen med den andra. Ta alltså bort den andra men sätt in : onLoad="MM_preloadImages('images/menu/utbildningen2_off.gif')" i den första.
Nu såg jag att den åkte ner när man gjurde fönstret mindre, se till att ha båda i en stor grej/div där båda får plats och sätt sedan float på den ena till left.
MatsakiiMedlem sedan mars 2005265 inlägg Inserting <div> did not help and I want to find the trough problem with CSS as otherwise I have to change code on every page maybe :(
Now the W3C markup is fixed. Thanks :)
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
Matsakii skrev:
Men hur som,, nu gäller det att hitta felet.
zcorpan skrev:
Jag ser också att annonsspalten hoppar ner om man förminskar fönstret. Samma sak borde hända på Mac om man förminskar fönstret. Vill du förhindra det kan du ange en bredd på den yttersta tabellen.
Jag ser nu att du inte har någon yttre tabell, men ange en bredd på <body> istället då.
body { width:1000px; /* eller hur mycket som nu kan behövas */ }