Hej, jag har en sida med 300! bilder på, det är samma bild som repeteras 300 ggr.
För att reducera html koden så har jag angett width, height och border för bilden i en separat css fil, så nu ser koden ut så här:
[img class="1" src="1.gif"]
och i css filen står det så här:
img.1 { width: 20px; height: 20px; border: none; }
Detta funkar finfint, men jag undrar om man även kan lägga in sökvägen till bilden i css´en, jag hade tänkt nåt sånt här i html koden:
[img class="1"]
och sen står resten i css´en t.ex.:
img.1 { width: 20px; height: 20px; border: none; src: url="1.gif" }
Någon som vet hur man gör (om det går)???
\Magnus
Sökväg till bild i css fil
1 svar · 529 visningar · startad av Magnus
CSS uppgift är ju att beskriva utseendet på innehållet i HTML-dokumentet, inte att tillhandahålla själva innehållet. Kort sagt - möjligt att det rent praktiskt skulle gå att trixa till det (t.ex. genom att använda bakgrundsbilder o.s.v.), men betydelsen skulle bli helt felaktig. Bilderna i ett dokument hör ju till innehållet i dokumentet.
Dessutom skulle ju inte bilderna visas ö.h.t. i klienter som inte stödjer CSS, och även det går mot rekommendationen (inget innehåll får gå förlorat i de fall som klienten inte stödjer CSS).
Det finns en gräns på hur lat man får bli. ;)
Skämt åsido. Om det är väldigt många bilder det är frågan om kanske ett serverbaserat script (som genererar bildelementen dynamiskt) skulle vara lösningen?
------------------
Robban < robban@lipogram.com >